Post-War and Contemporary Art (results)
5 December 2019 7 PM CET

Henryk Musialowicz (1914 - 2015)
From the cycle: "Reminiscencje", 1979/82
Hammer price: 9,000 PLN
LOT number
360
Henryk Musialowicz (1914 - 2015)
From the cycle: "Reminiscencje", 1979/82

Hammer price: 9,000 PLN

mixed, mixed media/board, 74 x 61 cm
signed, dated and described on the reverse: 'Z CYKLU | "REMINISCENCJE" | 1979/82 | 74 X 61 | MUSIAŁOWICZ'
signed, dated and described on the reverse: 'Z CYKLU | "REMINISCENCJE" | 1979/82 | 74 X 61 | MUSIALOWICZ'
ID: 78719
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • private collection, Sweden
More information
„Myślę, że ludzkość bez sztuki byłaby smutna i zubożona, nie potrafię jednak wyjaśnić tego jedynego i niepowtarzalnego, co w dziele sztuki jest naprawdę istotne. Sadzę, że sztuka nie ma określonych reguł, artysta musi kierować się instynktem, wewnętrznym głosem, który podpowiada, jak należy postępować”.

– HENRYK MUSIAŁOWICZ

Henryk Musiałowicz w cyklu „Reminisencje” podejmuje szereg zagadnień egzystencjalnych. Podobnie jak w seriach „Sacrum” czy „Epitafium”, odwołuje się do osiowości, a w centrum zarówno formalnym, jak i treściowym obrazu stawiała człowieka. To właśnie sylwetka ludzka stała się dla autora kompozycyjnym szkieletem. Uproszczenia oraz geometryzacja zbliżają ludzkie kształty do formy metaforycznego znaku. Obrazy powstałe w ramach serii są niezwykle lapidarne, jeśli chodzi o paletę barwną – artysta posługiwał się przede wszystkim czernią, czerwienią, ciemnymi błękitami oraz srebrną i złotą farbą. W efekcie prace z cyklu „Reminiscencje” charakteryzuje atmosfera tajemniczości oraz złowieszczy nastrój. Jak opowiadał sam artysta: „Chcę, aby moja sztuka miała jakąś wewnętrzną siłę i zmuszała do refleksji. By niosła nadzieję będąc metaforą ludzkiego losu, w który wpisane są zarówno cierpienie, odradzenie i ukojenie” (Ewa Bogusz-Bołtuć, Człowiek i artysta. Wywiad z Henrykiem Musiałowiczem, „Estetyka i krytyka”, Nr 6 (1/2004), s. 55-56).