Post-War and Contemporary Art (results)
5 December 2019 7 PM CET

Jaroslaw Modzelewski (b. 1955)
"At the front of the shed", 2005
Hammer price: 90,000 PLN
Object LOT number
336
Jaroslaw Modzelewski (b. 1955)
"At the front of the shed", 2005

Hammer price: 90,000 PLN

egg tempera/canvas, 120 x 180 cm
signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw Modzelewski | 2005 | "Przed szopa, kwiecien" | temp. z. | 120 x 180'
ID: 79651
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • Zderzak Gallery, Cracow
  • private collection, Cracow
Literature
  • Jaroslaw Modzelewski. Obrazy 1977-2006, ed. Jan Michalski et al., Zderzak Gallery, Cracow 2006, p. 135 (illl.)
More information
Przy okazji publikacji księgi pamiątkowej z okazji jubileuszu 70 urodzin profesora warszawskiej ASP Wojciecha Włodarczyka, Jarosław Modzelewski przypomniał swój tekst z 1988 roku pt. „Salceson”. Pisze w nim: „Uprawiam malarstwo. Maluję obrazy, na których można zobaczyć postaci ludzkie, starsze lub w średnim wieku, rzadko kiedy młode lub wręcz dzieci. (…) Staram się nie deformować moich postaci, malować je realistycznie. Bywa, że popełniam błędy anatomiczne – coś za długie, za krótkie albo nie tam, gdzie trzeba, ale czyż nie popełnia ich natura? (…) Osoby na moich obrazach ubrane są przeciętnie. Ich ubiór sugeruje porę roku. Tło bywa często bez związku z jakąś konkretną realnością, oprócz realności obrazu. Ciała i ubrania są modelowane walorowo, ale z unikaniem bieli i czerni. (…) Ogólna wymowa mojego malarstwa jest raczej smutna, czego efektem są trudności w sprzedaży moich prac i posądzanie o polityczność, co jest całkowitym nieporozumieniem” (Jarosław Modzelewski, Salceson, 1988, w: Kultura miejsca. Studia ofiarowane Profesorowi Wojciechowi Włodarczykowi, red. Waldemar Baraniewski, Piotr Słodkowski, Warszawa 2019, s. 351-352). Cechujące tę wypowiedź rzeczowość, suchy dowcip i autoironia widoczne są także w malarstwie Modzelewskiego – jednego z czołowych przedstawicieli współczesnego realizmu. Stosowana przez artystę technika tempery żółtkowej pozwala z jednej strony na szybkość pracy, z drugiej – zapewnia efekt świetlistości nakładanego płasko, laserunkowo pigmentu. Uchwycony w kompozycji wycinek „zaściankowej” rzeczywistości przypomina fotograficzną migawkę. Artysta z równym zaangażowaniem odnotowuje rysy twarzy ukazanej na osi płótna bohaterki, co popularną betonową cegłę, zastępującą schodek u wejścia do szopy. Tytułowy kwiecień tchnie mrozem – na co wskazuje nie tylko ubiór kobiety, ale przede wszystkim „lodowate” barwy i silnie uwypuklone kontrasty walorowe, reprezentujące mocne, wczesnowiosenne słońce.