Post-War and Contemporary Art (results)
5 March 2020 7 PM CET

Stanislaw Fijalkowski (b. 1922)
"The new highway X", 1998
Hammer price: 110,000 PLN
LOT number
41
Stanislaw Fijalkowski (b. 1922)
"The new highway X", 1998

Hammer price: 110,000 PLN

oil/canvas, 116 x 89 cm
signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'S. Fijałkowski - Nowa Autostrada X, czerwona 6/98'
ID: 82920
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Stanislaw Fijalkowski, exhibition catalogue, Wlodzimierz Nowaczyk [ed.], National Museum in Poznan, Poznan 2003, cat. no. 162, pp. 175 (ill.), 252
Exhibited
  • National Museum in Poznan, June 2003
  • Zacheta National Art Gallery in Warsaw, 15.07-24.08.2003
  • National Museum in Wroclaw, 11.09-2.11.2003
More information
Obraz „Nowa Autostrada X” powstal w 1998, lecz podobne realizacje Fijalkowski tworzyl juz od wczesnych lat 70. Seria autostrad to jego najdluzsza realizacja, a poszczegolne plotna skladajace sie na ten cykl numerowane sa kolejnymi liczbami rzymskimi. Sztuka autora, nawet gdy przedstawia pozornie prozaiczny temat, ma bogata symbolike, poniewaz „symbole sa sposobem uruchamiania w naszej nieswiadomosci archetypow, czyli tresci stanowiacych strukturalna tkanke naszego zycia duchowego. Symbol – to uswiadomiony archetyp. Ale nie jest on jednowarstwowy, posiada takze tresci nieuswiadomione. Pewne archetypy stanowia tkanke nieswiadomosci indywidualnej, inne sa czescia nieswiadomosci kolektywnej. Wydaje sie, ze wiekszosc form w malarstwie ma nature symboliczna – samo malowanie jest czynnoscia symboliczna” (Stanislaw Fijalkowski w wywiadzie z Elzbieta Dzikowska, [w:] Artysci mowia, Warszawa 2011, s. 98). Jednoczesnie artysta podkreslal, ze tresci prac, przed ktorymi staje widz, sa dyktowane nie przez malarza, ale przez sztuke, dlatego pozostaje ona dla nas tajemnica, wprowadzajaca nas w kompletnie nowe stany duchowe. Na obrazie droga jest pionowa osia tylez oddzielajaca, co laczaca sfere ziemi i nieba. Jednoczesnie w zadnym elemencie serii autostrad nie znajdziemy samochodu – ten celowy zabieg mial sprawiac, aby nikt nie mial najmniejszej watpliwosci, ze tematu nie nalezy traktowac doslownie. Forma przedstawienia drogi urasta do rangi symbolu, zakorzenionego gleboko w kulturze judeochrzescijanskiej: to drabina Jakubowa, po ktorej aniolowie zstepowali na ziemie, a na ktorej wierzcholku stal sam Bog. Autostrada zdaje sie spajac materie z duchem i funkcjonuje jako uwspolczesniony archetyp, metafora duchowej przemiany, cyklu zycia dotyczacego wszystkich ludzi. Wieslaw Juszczak we wstepie do katalogu wystawy malarza w 1996 pokonywanie tej drogi porownal do praktykowania sztuki jako potrzeby uchwycenia Prawdy. Koncepcje ta potwierdzaja slowa Fijalkowskiego, ktory stwierdzil, ze sztuka poswiadcza istnienie sacrum, a praca artysty ma wymowe rytualna i odbywa sie w innej, transcendentnej rzeczywistosci.