Post-War and Contemporary Art (results)
5 March 2020 7 PM CET

Jan Tarasin (1926 - 2009)
"Collection II", 1973
Hammer price: 130,000 PLN
LOT number
7
Jan Tarasin (1926 - 2009)
"Collection II", 1973

Hammer price: 130,000 PLN

oil/canvas, 100 x 140 cm
signed and dated lower right: ‘J. Tarasin 73’
signed, dated and described on the reverse: 'JAN TARASIN | "KOLEKCJA" II | 1973
ID: 82332
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • acquired from the artist
  • private collection, Italy
More information
Jan Tarasin jako artysta w pelni rozwinal swoj styl w latach 70. Wowczas tak chetnie malowane przezen w martwych naturach przedmioty zaczely ostatecznie przyjmowac odrealnione formy, stajac sie dryfujacymi w przestrzeni ksztaltami. Te budujace kompozycje w prezentowanej pracy w czesci potraktowane zostaly plasko, by byc zrownowazonymi przez trojwymiarowe formy. Mimo ze dziela Tarasina w wiekszosci wydaja sie calkowicie plaskie, wykorzystanie kilku kolorow w sferze tla sprawia wrazenie obcowania w kilku roznych, przenikajacych sie przestrzeniach. Obrazy Tarasina sa bowiem oddzielnym uniwersum, ktore wytworzyl artysta, przez lata konsekwentnie rozwijajac swoja wizje. Jego swiat zbudowany jest ze swoistych symboli, ktore zawsze porzadkowane sa wlasciwym mu zasadom kompozycji. Prezentowana praca jest jednym z obrazow z powstajacej od 1971 roku serii „Kolekcja”. Niewatpliwie, jedna z najwiekszych inspiracji do powstajacego cyklu byla wyprawa artysty na stypendium do Azji, ktora odbyl w 1962 roku. Podrozujac przez kilka tygodni, odwiedzil wowczas Chiny i Wietnam. Sam artysta wypowiadal sie o wschodnich tworcach w nastepujacy sposob: „Cenie ich za ich stosunek do natury, metode pracy, dzieki ktorej mogli sie z nia identyfikowac, doprowadzajac do maksymalnej koncentracji nie tylko kazdy ruch reki, ale rytm oddechu, napiecie niemal kazdego miesnia, nerwu. Dzieki temu, byc moze, artysta moze stac sie na moment tym drgajacym na wietrze lisciem” (Jan Tarasin, 22 X 2001, [w:] Izabela Mizerska, Spotkanie z Tarasinem, [red.] Zbigniew Chlewinski, Jacek Czuryla, Marek Pietkiewicz, Plock 2007, s. 24). W szczegolny sposob podziwial Tarasin sredniowieczne malarstwo chinskie, a zwlaszcza tworczosc Muk’i’ego, zyjacego na przelomie XII i XIII wieku buddyjskiego mnicha. Artyste zafascynowaly kompozycje mnicha wykonane tuszem na papierze – oszczedne studium owocow. Buddyjski mnich w swojej pracy mial jeden cel – koncentracje na wycinku otaczajacej go fauny oraz flory, co staje sie obiektem kontemplacji – a studium pozwala na medytacyjne doznania. Sposob pracy sredniowiecznego tworcy, co trudno zauwazyc w samych kompozycjach, byl szybki, a wrecz momentalny. Uczony w skrotowy, intuicyjny sposob, za pomoca linii oraz zakoli, oddawal otaczajaca go rzeczywistosc. Opisana metoda malowania pomagala osiagnac zwiezlosc kompozycji, a takze jasnosc wizji duchowej. Silne skoncentrowanie na symbolu widac rowniez w prezentowanej pracy. „Kolekcja II” zapowiada rozwijany pozniej konsekwentnie sposob pracy Tarasina. Prezentowany obraz przypomina odrealniony pejzaz z linia horyzontu i niebem w trakcie zachodu slonca, na ktorym rozlozone zostaly organiczne tarasinowe modele, jakby lawirujace pomiedzy obiema wyraznymi sferami. W przyszlosci uklady obrazow artysty beda rzadzic sie calkowicie odmiennymi prawami, w ktorych zaczna oddzialywac wewnetrzne sily przyciagania i odpychania. Krytyczka sztuki, Ewa Gorzadek, tlumaczyla, ze obrazy Jana Tarasina na przestrzeni calej jego tworczosci byly podporzadkowane jednej idei – „konkretyzacji swiata przenikajacych i nakladajacych sie ukladow, ruchu sprzecznych sil, ich uwiklan i relacji, porzadku, ale i nieustajacej zmiennosci. Traktowal je jako model intelektualny, mowiacy za pomoca plastycznych znakow o harmonii i dysharmonii w swiecie” (Ewa Gorzadek, Jan Tarasin, culture.pl/pl/tworca/jan-tarasin, dostep 12.11.2015, [cyt. za:] Monika Jadzinska, Rytm nieregularny, zmienny..., [w:] Jan Tarasin. Metamalarstwo, [red.] Iwona Szmelter, Warszawa 2017, s. 83).