Post-War and Contemporary Art (results)
25 May 2017 7 PM CET

Tadeusz Brzozowski (1918 - 1987)
"Concubine", 1962, 1962
* Bid price: 42,000 PLN
LOT number
46
Tadeusz Brzozowski (1918 - 1987)
"Concubine", 1962, 1962

* Bid price: 42,000 PLN

oil/fiberboard, 49 x 35 cm
signed and dated on the reverse: 't. Brzozowski | 62'
described on the reverse : 'T. BRZOZOWSKI | 49 1/2 X 35. | „KONKUBINA” 1962 | gora | upside'
ID: 49387
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • private collection, Poland
  • Rynek Sztuki Auction House, 2012
  • private collection, Poland
Literature
  • Tadeusz Brzozowski. Obrazy i rysunki, exhibition catalog, Poznan 1974, poz. 95, p. 55.
Exhibited
  • Tadeusz Brzozowski. Paintings and Drawings, solo exhibition in National Museum in Poznan, December 1974 February 1975
More information
„Mówiono o nim, że ma w sobie ducha św. Franciszka. Skąd więc ta cała drapieżność? Próbował mi wyjasnić: ‘Widzisz, staruszku, wszystko wydaje się takie zwyczajne. Takie gładkie, a tu - haczyki, pazurki... a tu kosteczki wyłażą’. Więc przerażenie podszewką rzeczywistości, metafizyczna trwoga, zażegnywana śmiechem. Tego nie dało się podrobić ani powtórzyć. Trzeba było mieć dziwną Tadziową duszę – dusze św. Franciszka i Hieronima Boscha.

JAN JÓZEF SZCZEPAŃSKI

Prezentowany obraz powstał w szczególnym momencie artystycznej kariery Brzozowskiego. W 1960 roku malarz został nominowany do dwóch ważnych nagród – Guggenheima i Hallmark, a jego prace reprezentowały Polskę na V Biennale w Sao Paulo. Brzozowski miał też monograficzną wystawę w paryskiej Galerie Lambert. Artysta poznał w tym czasie kuratora Petera Selza, który wystawiał jego prace w nowojorskiej MoMA i waszyngtońską galerzystkę Beatrice Perry, która zaczęła w Stanach sprzedawać jego prace (Perry reprezentowała w Ameryce również Wojciecha Fangora). W 1961 roku artysta przebywał na stypendium we Francji, w 1962 wystawiał razem z Aliną Szapocznikow na XXI Biennale w Wenecji. Rzecz zagadkowa: w okresie tych artystycznych tryumfów, okresie największego zainteresowania krytyków i kolekcjonerów pracami Brzozowskiego, artysta malował bardzo niewiele, zaledwie kilkanaście obrazów rocznie. Wbrew nadarzającej się okazji, nie zdecydował się na komercjalizację swojej sztuki i powielanie kompozycji. Wybrał Zakopane. Mawiał: „Chodzi o to, aby nie celebrować malarstwa. Aby traktować je tak, jak wycieczkę za miasto, jak partię bridża”. Na tle innych powstałych w 1962 roku prac, potworna „Konkubina” jest całkowicie osobna i zachowuje artystyczną odrębność, zarówno jeśli chodzi o dobór form jak i kolorystykę. Uwagę zwraca żartobliwy tytuł – wybieg typowy dla rozmiłowanego w grotesce i absurdzie artysty.