Post-War and Contemporary Art (results)
12 December 2013 7 PM CET

Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Święty Florian, ok. 1974-76 r.
Hammer price: 22,000 PLN
LOT number
33
Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Święty Florian, ok. 1974-76 r.

Hammer price: 22,000 PLN

oil/canvas, 142 x 120 cm
niesygnowanyMiałem problem po ukończeniu Akademii, właściwie już podczas trwania studiów, bo wszyscy malowali mniej więcej tak samo, rysowali tak samo (…). Mieliśmy zawężone horyzonty i równie nieciekawe perspektywy. (…) I właśnie wtedy pomógł mi Nikifor. (…) Osobiście poznałem go w 1966 lub 1967 roku, bo przyjechał na Akademię, a właściwie przywieźli go szarą warszawą. Był z nim opiekun. Nikifor wysiadł, usiadł przy nas na ławce i zaczął rysować. Rysował i rysował, a ja patrzyłem. (…) To fakt, że starałem się wtedy malować trochę jak Nikifor, ale to był jedynie przewrotny rozpęd we własnym kierunku. Tak więc to raczej dowcip z tym moim Nikiforem. Niemniej wtedy był dla mnie bardzo ważny, wskazał mi drogę. (cyt. za: Edward Dwurnik "Krótka historia mojego malarstwa")Studiował na wydziale malarstwa akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970. W 1966 r. stworzył najliczniejszy cykl jakim był “Podróże Autostopem”. W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację “Podróży Autostopem” czyli “Błękitne miasta”, “Diagonalne”, “Błękitne” i “Wyliczanka”. W 1981 otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.Estymacja: 28 000 - 38 000