Post-War and Contemporary Art (results)
6 December 2018 7 PM CET

Hammer price: 50,000 PLN
LOT number
32

Hammer price: 50,000 PLN

oil/canvas, 89.5 x 127 cm
signed and dated: 'KIERZKOWSKI 58.'
on the stretcher the inventory's numbers and the sticker with the description in English
ID: 63684
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Bronek Kierzkowski. Intuicja i wyobraznia, the exhibition catalogue at Renesans gallery, Warsaw Poznan, April 2001, p. nlb. (ill.)
  • Polska awangarda malarska 1950 – 1970, [ed.] Wojciech Zmorzynski, Paris/Gdansk 2004, p. 31 (ill.)
Exhibited
  • Bronek Kierzkowski. Intuicja i wyobraznia, Renesans Gallery, Warsaw Poznan, April 2001
More information
Zaprezentowana praca powstała we wczesnym okresie twórczości Bronisława Kierzkowskiego. Artysta studiował w latach 1946-47 w dzisiejszej Akademii Sztuki Pięknych pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego. Później autor podjął studia na Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie w pracowni Juliusza Studnickiego, następnie w 1951 roku na akademii warszawskiej u Eugeniusza Eibischa. Najważniejszym punktem odniesienia w twórczości młodego artysty były dokonania łódzkiego pedagoga, Władysława Strzemińskiego. To pod jego wpływem artysta już na początku swojej artystycznej drogi podkreślał role faktury obrazu. Twórczość mistrza stanowiła jednak punkt odniesienia, nie natomiast źródło bezpośredniej inspiracji. Początkowo Kierzkowski zajmował się kolażami, a z czasem porzucił zupełnie farbę jako środek ekspresji na rzecz gotowych materii. Jak wielu ówczesnych twórców, którzy podporządkowali swoją twórczość poszukiwaniom artystycznym, artysta wziął udział w III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1959 roku. Zaprezentowana kompozycja z 1958 roku pozwala na prześledzenie ścieżki artystycznego rozwoju autora. Widoczne są już w tej wcześniejszej realizacji fascynacje artysty gestem malarskim oraz wspomnianą fakturą. Z czasem artysta zaważył swoją paletę barwną i zestawione na zasadzie kontrastów kolory zastąpiły monochromatyczne barwy.