Post-War and Contemporary Art (results)
19 May 2016 7 PM CET

Hammer price: 45,000 PLN
LOT number
43

Hammer price: 45,000 PLN

oil/canvas, 136 x 80 cm
signed and dated lower right: 'Kobzdej 1959'
described on the reverse: 'Aleksander Kobzdej | "Verticalité" 1959' and titled on the stretcher: '"Verticalité"'
ID: 36441
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price up to and including PLN 100,000, 15 % of that part of the hammer price over PLN 100,000.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Alexandre Kobzdej. Prix de la Biennale de Sao-Paulo 1959, exhibition catalogue, Galerie de l’Ancienne Comédie, Léon Lipschutz, Paris 1960, cat. 4 (ill.)
Exhibited
  • "Alexandre Kobzdej. Prix de la Biennale de Sao-Paulo 1959", Galerie de l’Ancienne Comédie, Léon Lipschutz, Paris, 2-27.02.1960
More information
Druga połowa lat 50. to okres największych przemian w sztuce Aleksandra Kobzdeja. W 1954 roku ukazał się cykl jego rysunków dokumentujących podróż po Wietnamie, w których artysta stopniowo odchodził od socrealizmu na rzecz lekkiej stylizacji kreski i szybkiego, szkicowego zapisu zdarzeń. Kobzdej zarzucił wówczas narracyjną ciągłość i relacyjności swoich kompozycji na rzecz subtelniejszych środków wypowiedzi plastycznej. Poszukiwania nowych form wyrazu doprowadziły go do realizacji cyklu obrazów zatytułowanego "Gęstwiny", w których na stałe porzucił plakatową, socrealistyczną ikonografię na rzecz metaforycznych kompozycji, utrzymanych w dramatycznym, eschatologicznym nastroju. W efekcie zaczął tworzyć obrazy utrzymane w stylistyce informel, jednocześnie prowadząc wizualne badania dotyczące płaszczyzny obrazu i struktury powierzchni. Podróż po Europie Zachodniej, którą odbył pod koniec lat 50., zaowocowała fascynacją rodzącym się powoli malarstwem materii. Artysta zaczął podkreślać materialny status farby, różnicować fakturę kompozycji i eksponować niuanse kolorystyczne, realizowane w obrębie monochromatycznych zestawień barwnych.