Post-War and Contemporary Art (results)
17 March 2016 7 PM CET

Aleksander Kobzdej (1920 - 1972)
"Hors cadre no. 47", 1971
Hammer price: 80,000 PLN
LOT number
33
Aleksander Kobzdej (1920 - 1972)
"Hors cadre no. 47", 1971

Hammer price: 80,000 PLN

acrylic, metal net, siatka metalowa, mass of paper and polyester, 125 x 97 cm
signed, dated and described on the reverse: 'Aleksander | Kobzdej 1971 | Hors cadre | N˚47 | 126 x 97'
ID: 39935
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer’s premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price up to and including PLN 100,000, 15 % of that part of the hammer price over PLN 100,000.
- To this lot we apply ‘artist’s resale right’ (‘droit de suite’) fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • private collection, Warsaw
Literature
  • Aleksander Kobzdej. Hors cadre, exhibition catalogue, Kordegarda Gallery, Warsaw, 2001, p. 7 (ill.)
  • Aleksander Kobzdej (1920-1972) exhibition on the 20th Anniversary of His Death, Academy of Fine Arts in Warsaw, ZPAP Gallery, Warsaw, 1992, cat. 62, p. 107 (ill.)
Exhibited
  • Aleksander Kobzdej. Hors cadre, Kordegarda Gallery, Warsaw, March April 2001
  • Aleksander Kobzdej (1920-1972) exhibition on the 20th Anniversary of His Death, Academy of Fine Arts in Warsaw, ZPAP Gallery, Warsaw, November 1992
More information
Obraz powstał w końcowym okresie życia artysty, gdy nieustannie rozwijał własną technikę plastyczną, której wcześniejszym owocem były słynne "Szczeliny". Dążenie do trójwymiarowości obrazów zaowocowało u artysty koncepcją stworzenia obrazów o falistych powierzchniach i rzeźbiarskiej strukturze, pozbawionych ograniczających je ram. Na przełomie lat 60. i 70. płótna Kobzdeja ulegają ostatecznym przeobrażeniom i wyzwoleniu. Dorota Wróblewska we wstępie do indywidualnej wystawy "Hors cadre" w warszawskiej Kordegardzie, prezentującej prace z ostatnich lat życia artysty, pisze: "W ostatnich kilkudziesięciu obrazach, powstałych na rok przed śmiercią Kobzdeja, powierzchnia płócien ulega ostatecznej rewolcie. Osadzenie ich na metalowej siatce i specjalnym podkładzie pozwoliło na swobodne formowanie przestrzenne rzeczy. Więc obrazy falują jak w tańcu, powiewają jak pranie na wietrze, pofałdowania przypominają intymność bielizny czy łóżka. Są pełne domyślnego ciepła jak ciało, cielesność, biologia. Dalej z czasem historycznym i dzisiejsi młodzi artyści przekroczą tę granicę, dobierając się już do samej fizjologii. U niego, mimo całej odwagi działania, chodzi ciągle jeszcze o gest i materię malarską. U nich zostały często tylko naturalistyczne cytaty".