Post-War and Contemporary Art (results)
17 March 2016 7 PM CET

Hammer price: 75,000 PLN
LOT number
32

Hammer price: 75,000 PLN

oil, mixed media on canvas, 110 x 84 cm
signed and dated lower right: 'KOBZDEJ | 1958'
described on the stretcher: 'Aleksander Kobzdej 1958 | "OKRESLONY" | 110x84'
on the reverse paper label with the description of the artwork from Zacheta Gallery in Warsaw, two paper labels: first from V Biennale in São Paulo: 'V Bienal de Sao Paulo | 9 | Museu de Arte Moderna (1959)', and second from National Museum in Poznan.
ID: 39750
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer’s premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price up to and including PLN 100,000, 15 % of that part of the hammer price over PLN 100,000.
- To this lot we apply ‘artist’s resale right’ (‘droit de suite’) fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Aleksander Kobzdej. Zmagania z materia, exhibition catalogue, [red.] Jozef Grabski, Galerie PDA "SZTUKA", Warsaw-Cracow 2002, cat. 8
  • Aleksander Kobzdej 1920-1972 exhibition on the 20th Anniversary of His Death, Academy of Fine Arts in Warsaw, ZPAP Gallery, Warsaw, 1992, p. 45 (ill.)
  • Aleksander Wojciechowski, Mlode malarstwo polskie, 1944-1974, Wroclaw 1983, ill. no. 133
  • Les artistes polonais a`la Ve Biennale du Musée d`Art Moderne de São Paulo, São Paulo 1959
  • Polonia. Delegacao Organizada Pelo Ministerio Da Culura e Das Artes, Varsovia, São Paulo 1959, p. 330, cat. 17
  • Aleksander Kobzdej, "Zwierciadlo", no. 26, 1958, p. 4
Exhibited
  • V Biennale in São Paulo, 1959
More information
Prezentowana praca powstała w przełomowym dla artysty momencie, gdy jego międzynarodowa kariera nabierała rozpędu. V Biennale w São Paulo w 1959 roku przynosi mu drugą, prestiżową nagrodę (tzw. Prix Materazzo) za cykl obrazów, do którego należał "Określony". Schyłek lat 50. to okres fascynacji artysty malarstwem materii, później - sztuką informel. Po zerwaniu z realistyczną estetyką doktryny socjalistycznej Kobzdej tworzyć zaczyna obrazy abstrakcyjne, początkowo sugerujące jeszcze pewne związki z figuratywnością. W drugiej połowie lat 50. powstaje najbardziej charakterystyczny dla tego czasu cykl "Idoli", tytuły obrazów odpowiadają dramaturgii płócien - "Określony" 1958, "Ocalony" 1958, "Bezdradny" 1959, "Rozłupany" 1959, "Opustoszały" 1959. Aleksander Wojciechowski określa prace tego okresu mianem obrazów-relikwiarzy "o chropowatej fakturze spatynowanej skóry, w którą 'oprawiono' gładkie i lśniące płytki farby na kształt szlachetnych kamieni". W "Określonym" bez trudu odnajdujemy owe witrażowe podziały na komórki wypełnione gładką powierzchnią malatury skontrastowaną z nawarstwioną materią linii podziału ukształtowanych za pomocą impastowo nakładanej farby i włączaniu w obręb płótna elementów kolażowych, w tym przypadku - ścinków płótna. Tym, co charakterystyczne dla obrazów powstałych przed rokiem 1959, jest również wyraźna linia symetrii, wokół której artysta rozbudowuje kompozycję. Krytycy podkreślają wówczas, że w jego obrazach jest żywotność malarskiej materii, faktura tworzywa i ekspresja nawarstwionej farby. Wkrótce faktura i dramaturgia jego płócien uspokaja się, nieco późniejsze obrazy z okresu paryskiego cechują subtelne niuanse kolorystyczne i liryczny nastrój. Z czasem jednak Kobzdej powrócił do badania struktury obrazu. Mistrzowskim przykładem takich działań, należących już do obszaru malarstwa materii, jest seria prac z lat 60., zatytułowanych "Szczeliny".