Post-War and Contemporary Art (results)
1 March 2018 7 PM CET

Natalia Lach-Lachowicz (b. 1937)
"Television Head IV", 1989, 1989
Hammer price: 26,000 PLN
LOT number
45
Natalia Lach-Lachowicz (b. 1937)
"Television Head IV", 1989, 1989

Hammer price: 26,000 PLN

acrylic, mixed media/canvas, 130 x 105 cm
signed and dated lower left: 'NATALIA LL 1989'
signed, dated and described on the reverse: ‘NATALIA LL „GLOWA WIZYJNA” IV 1989 Photocanvas + acryl 130 x 105’ | „THE VISION HEAD IV”
ID: 54515
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • private collection, France
More information
Prezentowana praca pochodzi z przełomu lat 80. i 90., kiedy Natalia Lach-Lachowicz obrała nowy kierunek w swojej twórczości. Początkowo stawiająca w centrum swoich działań ciało atrakcyjnej młodej kobiety, tym razem artystka skupiła się na wizerunku twarzy. Erotyzm prac ze słynnego cyklu „sztuka konsumpcyjna” zastąpiło zainteresowanie zagadnieniami fatalistycznymi związanymi z cierpieniem, przemijaniem oraz destrukcją. Powstałe w tym okresie prace to drukowane na płótnie fotografie-autoportrety przedstawiające przekształcone oblicze artystki. Często rysy twarzy artystki wykrzywione są w grymasie krzyku, przerażenia, rozpaczy. Dodatkowo opresyjny i niepokojący charakter portretów potęguję fakt, iż artystka została ubrana w elastyczny materiał, z którego w latach 80. produkowano damskie pończochy. Swoje płótna Lachowicz poddawała rozmaitym interwencjom malarskim, pokrywała kreskami (cykl „Trwoga Paniczna” 1989) czy malowała na nich formy geometryczne (cykl „Formy Platońskie” 1990). Prace z tego okresu są, jak napisał Ryszard Ratajczak w katalogu wystawy Natalii LL w BWA w Łodzi, „wyrazem grozy istnienia”. Zmiana w twórczości Lachowicz w tym okresie jest interpretowana przez krytyków sztuki dwojako. Z jednej strony zastosowane mocne deformacje mogą być rozpatrywane w szerszym kontekście doświadczeń kobiet, które z wiekiem stają się ofiarami społecznej niewidzialności. Z drugiej strony zmiany w twórczości Natalii Lach-Lachowicz można interpretować w kontekście historii samej artystki i choroby, z która się zmagała.