Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
12 October 2017 7 PM CET

Aleksander Kokular (1793 - 1846)
Man Portrait, circa 1822
Hammer price: 22,000 PLN
LOT number
14
Aleksander Kokular (1793 - 1846)
Man Portrait, circa 1822

Hammer price: 22,000 PLN

oil/canvas, 73 x 61 cm
signed middle right: 'Aleksander | Kokular 1822 (?)'
ID: 52407
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • private collection, Poland
More information
Aleksander Kokular to obok Antoniego Brodowskiego najważniejszy klasycystyczny polski malarz. Tworzył sceny mitologiczne oraz religijne i był wziętym portrecistą. Wśród jego klientów znajdowała się liczna grupa warszawskiego mieszczaństwa, środowiska urzędniczointeligenckiego, a także ziemiaństwa, duchowieństwa i wojska. "Portret mężczyzny" powstał prawdopodobnie w latach 20., w czasie pobytu w Warszawie. Aleksander Kokular urodził się w 1793 roku w Warszawie i zmarł w 1846 tamże. Jego ścieżka edukacyjna rozpoczęła się w pracowni Zygmunta Vogla. Od 1814 kontynuował naukę w ASP w Wiedniu. Po trzech latach przeniósł się do Rzymu, gdzie pierwszy raz studiował w Akademii Św. Łukasza. Powrócił tam w latach 1824-26 jako stypendysta rządowy. Przed powrotem do Polski udał się do Paryża, gdzie wykonywał portrety na zamówienie. W 1818 wrócił do Warszawy. Zamieścił ogłoszenie w gazecie, oferując swoje usługi jako malarz portretów i miniatur, aby potencjalni klienci dowiedzieli się o jego powrocie. Aktywny, energiczny i z talentem organizacyjnym, szybko stał się jedną z ważniejszych postaci artystycznych Warszawy. Podjął także pracę edukatorską, nauczając najpierw rysunku, a potem także malarstwa. Był pedagogiem, wychowawcą wielu znanych w późniejszym czasie malarzy, m.in.: Tadeusza Brodowskiego, Władysława Heliodora Gumińskiego i Cypriana Kamila Norwida. Współtworzył otwartą w 1844 r. Szkołę Sztuk Pięknych w Warszawie, w której objął stanowisko profesora malarstwa i rysunku figuralnego.