Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
12 December 2019 7 PM CET

Henryk Hayden (1883 - 1970)
Still life with vase of flowers, 1915
Hammer price: 90,000 PLN
LOT number
28
Henryk Hayden (1883 - 1970)
Still life with vase of flowers, 1915

Hammer price: 90,000 PLN

oil on canvas, 66 x 55 cm
signed and dated lower left: 'Hayden | 1915'
on the stretcher inscribed: 'No. 21', paper exhibition label, owner's label and auction label
ID: 77991
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • collection M. Feletim, France
  • private collection, France
  • auction house Sotheby’s, Paris, June 2010
  • private collection, France
Literature
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, exhibition catalogue, text by Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, cat. no. 22, p. 39 (ill.)
  • Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, exhibition catalogue, Bibliotheque Polonais de Paris, Paris 2013, cat. no. 18, p. 70 (ill.)
  • Henri Hayden 1883-1970, exhibition catalogue, Musée Thomas-Henry, Cherbourg 1997, pos. 11
  • Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, exhibition catalogue, Hugh Lane Municipal Gallery, Dublin, Dublin 1994, pos. 11
  • Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, Musée d'Art moderne, Troyes, Troyes 1994, pos.11
Exhibited
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 September – 31 December 2013
  • Henri Hayden 1883-1970, Musée Thomas-Henry, Cherbourg, 6 June 12 October 1997
  • Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, Hugh Lane Municipal Gallery, Dublin, 10 November 1994 22 January 1995
  • Henri Hayden. Retrospective 1883-1970, Musée d'Art moderne, Troyes, 29 June 26 September 1994
More information
„[Wśród tych, którzy] brakiem wykształcenia muzealnego nie grzeszą, są tradycjonalistami, ale nie hołdują tendencji do archaizowania i idą albo za najmłodszymi kierunkami w sztuce francuskiej, albo samodzielnie rozwiązują problemy malarskie i rzeźbiarskie [jak Hayden], który najwyraźniej i najinteligentniej korzysta z wpływów sztuki Cezanne’a i Gauguina, ale [wykazuje] odrębny talent kompozytora i zupełną oryginalność w dekoracyjnym harmonizowaniu plam barwnych (…)”. Adolf Basler, Sztuka polska w Paryżu, „Sztuka” 1912, cyt za: Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu. Antologia tekstów o polskiej kolonii artystycznej czynnej w Paryżu w latach 1900-1939, Warszawa 2008, s. 164