Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
12 December 2019 7 PM CET

Henryk Hayden (1883 - 1970)
Landscape with estuary, 1912
Hammer price: 340,000 PLN
LOT number
26
Henryk Hayden (1883 - 1970)
Landscape with estuary, 1912

Hammer price: 340,000 PLN

oil on canvas, 74 x 92 cm
signed and dated lower right: 'Hayden | 1912'
ID: 77990
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • Christies, Manson & Woods, Londyn (sale 1984)
  • private collection, Munich
  • auction house Christie's, Paris, November 2012
  • private collection, Poland
Literature
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, exhibition catalogue, text by Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, cat. no. 2, p. 103 (ill.)
  • Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, exhibition catalogue, Bibliotheque Polonais de Paris, Paris 2013, cat. no. 11, p. 67 (ill.)
  • Philippe Chabert, Christophe Zagrodzki, Hayden, Paris 2005, p. 16 (ill.)
Exhibited
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 September – 31 December 2013
More information
Na rozwój języka dzieł Haydena wpłynęły pobyty w Bretanii. Twórca wyjeżdżał nad Atlantyk śladem wielu innych obcokrajowców poszukujących atrakcyjnego i taniego miejsca na plenery. Po 1910 odwiedzał Doëlan. Tam po powrocie z Polski mieszkał Władysław Ślewiński, którego willa stanowiła miejsce gościny dla wielu młodych adeptów sztuki z Polski: Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Tadeusza Makowskiego. Hayden, dzięki staremu mistrzowi, miał wgląd w idee syntetyzmu i ulegał tej inspiracji, czego dowodzą jego bretońskie pejzaże. Prezentowany w katalogu obraz powstał w 1912 w orbicie szkoły z Pont-Aven w Bretanii, grupie artystów skupionych wokół Paula Gauguina, a później Władysława Ślewińskiego. Hayden do Bretanii wyprawił się wkrótce po przybyciu do Francji w 1908, a po raz pierwszy odwiedził Ślewińskiego w 1911 i prawdopodobnie była to najważniejsza ze wczesnych lekcji, jakie odebrał. Malarstwo Ślewińskiego, niemal ascetyczne w stosowanych środkach artystycznych, nawiązywało formułą do syntetyzmu Gauguina. „Pejzaż z ujściem rzeki” pokazuje jednakże, że swoje tendencje artystyczne Hayden wzbogacił także o doświadczanie sztuki Cézanne’a. Malarstwo Haydena zdążało bowiem w stronę „sztuki czystej”. Mimo że oparte na obserwacji przyrody, miało charakter antynaturalistyczny, a stosowane przezeń w sposób osobisty linia i barwa nadawały mu autonomiczny względem rzeczywistości charakter.