Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
12 December 2019 7 PM CET

Wladyslaw Czachorski (1850 - 1911)
Ladies with jewels, lata 90. XIX w.
Hammer price: 1,800,000 PLN
LOT number
10
Wladyslaw Czachorski (1850 - 1911)
Ladies with jewels, lata 90. XIX w.

Hammer price: 1,800,000 PLN

oil/canvas, 92 x 127 cm
signed lower left: 'Czachórski'
on the reverse stamp: 'NACHLASS | Professor | W. von Czachorski' and paper labels with numbers: 'A 6932' oraz '213'
ID: 77932
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • artist's estate
  • auction house Dorotheum, Vienna, November 2005
  • private collection, New York
Literature
  • photography depicting the artwork ("Trzy kobiety oglądające biżuterię"), before 1939, National Library in Warsaw, sign. no. F.13121/IVA
  • Władysław Czachórski, Klejnoty, graphic after the painting, M. Weber, Munich
More information
Czachórski malował przede wszystkim naturalistyczne, niemal fotograficzne wizerunki kobiet. Bohaterkami jego sztuki były „wydekoltowane, wysznurowane damy o wielkiej gracji” i „zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach”. Krytycy twierdzili, że malarski świat Czachórskiego był „wymarzonem Eldorado szczęśliwości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności”. Czachórski w swoich listach dał nieco inny obraz swojej sztuki i często pisał o obrazach w sposób bardzo prozaiczny („maluję stanik i szukam dobrej sylwetki do sukni”). Często uciekał od tematyki stricte rodzajowej. Zdarzało mu się tworzyć rozbudowane kompozycje o tematyce obyczajowej, a nawet sceny religijne. Mimo przychylności krytyków i rozlicznych nagród początkowo nie odniósł wielkiego finansowego sukcesu: często wyróżniany obraz „Czy chcesz różę?” zmuszony był sprzedać we Lwowie w 1880 za 600 reńskich („mało, ale i to coś znaczy”). Przełom nastąpił kilka lat później. W 1885 za „Ślubny wianek” zapłacono Czachórskiemu 3 000 marek. W 1896 za „Damę z różą” otrzymał 15 000.

Obrazy Czachórskiego nabywali ówcześnie nie tylko polscy i niemieccy kolekcjonerzy, ale niemal cała Europa. Warto odnotować, że w 1890 niejaki Saley z Londynu kupił kompozycję pt. „Oglądanie klejnotów”. W 1896 obraz zatytułowany „Klejnoty” posiadał z kolei berliński kolekcjoner nazwiskiem Schulte. Być może któraś z tych prac jest tożsama z prezentowanym tu obrazem?