Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
17 December 2019 7 PM CET

Hammer price: 7,000 PLN
Object LOT number
111

Hammer price: 7,000 PLN

oil/panel, 21.5 x 16 cm
signed lower right: 'J. Konarski'
ID: 63966
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
More information
Twórczość J. Konarskiego, artysty znanego jedynie z nazwiska i inicjału imienia (w taki sposób sygnował swoje prace) wpisuje się w twórczość "późnego" malarstwa monachijskiego, bazującego na wzorach wypracowanych przez "wczesnych" mistrzów tej szkoły: Maksa Gierymskiego, Józefa Brandta czy Alfreda Wierusz-Kowalskiego. Małe płótna i deski były odpowiedzią na ograniczony popyt międzynarodowego rynku sztuki, szczególnie po 1881 roku i wprowadzeniu przez Amerykanów wysokiego cła na dzieła sztuki importowane z Europy. W tworzeniu dzieł niewielkich wyspecjalizowali się Roman Kochanowski, Józef Brandt (w późniejszym okresie twórczości) czy właśnie J. Konarski. Istnieje teoria, w myśl które sam Wierusz-Kowalski przybrał ten pseudonim, aby zintensyfikować sprzedaż swoich prac. Hans-Peter Bühler wskazuj, że w ten sposób miał sygnować swoje obrazy "mały mistrz" monachijski, Franciszek Bujakiewicz. Prezentowany "Zaprzęg" jawnie nawiązuje z do obrazów Wierusz-Kowalskiego z zaprzężonym w konie pojedynczym wozem, który przemierza melancholijny, "mazowiecki" pejzaż. J. Konarski posługuje się wysoce realistycznym stylem oraz szaro-brunatną paletą, tak charakterystyczną dla malarstwa monachijskiego w ogóle.