Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
17 December 2019 7 PM CET

Jan Matejko (1838 - 1893)
Adam Kizior Portrait - Gardener from Wola Justowska, 1870 (?)
Hammer price: 210,000 PLN
Object LOT number
109
Jan Matejko (1838 - 1893)
Adam Kizior Portrait - Gardener from Wola Justowska, 1870 (?)

Hammer price: 210,000 PLN

oil/canvas, 37 x 27.3 cm
inscribed on the back: 'Portret Adama Kiziora | Ogrodnika z Woli Justowskiej | Jan Matejko | 188 [.] r.'; sticker z wystawy w Towarzystwie Przyjaciol Sztuk Pieknych w Krakowie (1950); on the back museum number (Mazowiecke Museum in Plock)
ID: 79737
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • count Jerzy Mycielski from Wisniowa near Jaslo, from 1927
  • Ryszard Dobrowolski collection (bought from count Zygmunt Mycielski, 1957)
  • deposit in Mazowieckie Museum in Plocku, 1972-1989
  • Stanislawowa Dobrowolska and Zofii Rosiak collection, Warsaw
  • Rempex auction house, 1992
  • private collection, Poland
  • Agra Art auction house, December 2000
  • private collection, Warsaw
Literature
  • Matejko. Obrazy olejne. Katalog, pod redakcja i ze wstepem Krystyny Sroczynskiej, Warszawa 1993, no. 127
  • Jan Matejko i jego szkola. Katalog wystawy, opracowal T[eodor].Grott, Towarzystwo Przyjaciol Sztuk Pieknych, Krakow 1950, p. 10, catalogue no. 16
  • Edward Chwalewik, Zbiory polskie. Archiwa, biblioteki, gabinety, muzea i inne zbiory przeszlosci w Ojczyznie i na obczyznie..., t. 2, Warszawa-Krakow 1927, p. 506
More information
"Matejko był wybitnym portrecistą, autorem ponad stu obrazów przedstawiających zarówno jego rodzinę i przyjaciół, jak i elitę intelektualną i towarzyską Galicji" - stwierdza Jerzy Malinowski (Matejko. Obrazy olejne, ze wstępem Jerzego Malinowskiego i wyborem ilustracji Krystyny Sroczyńskiej, Warszawa 1993, s. 14). Malarz tworzył portrety od samego początku kariery. Początkowo były to wizerunki osób bliskich, w kolejnych dekadach artysta wykonywał zdobne, rozbudowane w detalu i odniesieniach portrety oficjalne, często jawnie korespondujące z jego historiozoficzną filozofią artystyczną. W prezentowanym kameralnym portrecie Adama Kiziora, którego życiorys pozostaje nam dzisiaj nieznany, malarz sytuował popiersie mężczyzny na ascetycznym, brunatnym tle. Postać, ubrana w ciemny płaszcz, pewnie patrzy na widza. Model nosi czapkę rogatywkę. Motyw, potencjalnie neutralny, w dobie po powstaniu styczniowym urastał w polskiej sztuce do rangi manifestu. Postaci z obrazów Maurycego Gottlieba czy Artura Grottgera, nosząc rogatywki, jawnie wyrażały swoje uczucia patriotyczne. "Portret Adama Kiziora" stanowi zapewne wizerunek prywatny, wykonany na mocy bliżej nieznanej zażyłości z portretowanym. Być może pracował w jednej z posiadłości w krakowskiej Woli Justowskiej, dla kogoś z kręgu przyjaciół lub patronów Matejki. Około 1870 roku, gdy powstał prezentowany portret, artysta cieszył się duża popularnością. W 1867 roku, "Rejtan" wystawiony w Paryżu, zostaje nabyty przez cesarza Franciszka Józefa. Obraz "Unia lubelska" zostaje parokrotnie wystawiony w Polsce i w Paryżu, zyskując bardzo przychylne recenzje. Malarz tworzy "Stefana Batorego pod Pskowem", a w 1872 roku powstaje pierwszy szkic do "Bitwy pod Grunwaldem". Ten okres to również czas stabilizacji życiowej artysty: przychodzi na świat jego córka Helena (1867) oraz Beata (1869). Matejkowie mieszkają przy ulicy Krupniczej, a w 1872 roku wykupują rodzinną kamienicę przy Floriańskiej, która w przyszłości stanie się muzeum artysty.