Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
4 June 2020 7 PM CET

Eliasz Kanarek (1902 - 1969)
Portret of Dorothea Vogel, po 1939
Hammer price: 35,000 PLN
LOT number
22
Eliasz Kanarek (1902 - 1969)
Portret of Dorothea Vogel, po 1939

Hammer price: 35,000 PLN

oil/canvas, 82 x 62 cm
signed lower right: 'E. Kanarek'
on the reverse label: 'Worden Art Goods Pictures Framing 312 Stockton Street San Francisco Cal."
ID: 85488
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • heirs of the Portraited, California, United States
  • Swann Auction Galleries, New York, United States, June 2019
  • private collection, Poland
More information
Spuścizna zachowana po malarzu Eliaszu Kanarku jest skromna, toteż pojawiający się na aukcji portret Dorothei Vogel jest wyjątkowym wydarzeniem. Dzieło pozostawione przez artystę oraz jego biografia mówiąca o rodowodzie artystycznym przyciągają kolekcjonerów. Eliasz Kanarek wywodził się z warszawskiej pracowni profesora Tadeusza Pruszkowskiego, który wykładał w Szkole Sztuk Pięknych. Malarz wstąpił tym samym w szeregi Bractwa św. Łukasza, grupy artystycznej złożonej z najwybitniejszych studentów malarstwa owego czasu. Artyści zorganizowali się na wzór średniowiecznego cechu – zgrupowani wokół mistrza zgłębiali tajemnice warsztatowe. Technologicznie i stylistyczne wzorowali się na dawnym malarstwie włoskim i przede wszystkim niderlandzkim oraz holenderskim. Dalecy od ekstrawagancji awangardy dążyli do stworzenia nowej sztuki narodowej opartej na realizmie. Ponadto Kanarek był związany z kultowym tygodnikiem „Szpilki”, dla którego w latach 1935-38 tworzył rysunki. Uczestniczył w weneckim Biennale w 1934, wystawiał w Carnegie Institute w Pittsburgu (USA) w 1937. W 1938 wraz z malarzami z Bractwa św. Łukasza wziął udział w namalowaniu siedmiu obrazów historycznych przeznaczonych do sali honorowej pawilonu polskiego na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939. Oprócz Eliasza Kanarka byli to: Tadeusz Pruszkowski, Bolesław Cybis, Bernard Frydrysiak, Jan Gotard, Aleksander Jędrzejewski, Jeremi Kubicki, Antoni Michalak, Stefan Płużański, Janusz Podoski i Jan Zamoyski. W marcu 1939 popłynął wraz z Bolesławem Cybisem transatlantykiem „Batory” do Nowego Jorku, wioząc obrazy na wystawę. Po wybuchu wojny pozostał w USA. Na emigracji kontynuował działalność artystyczną. Portret Dorothei Vogel doskonale wpisuje się w kształt twórczości Kanarka nacechowanej pogodnością, doskonałym warsztatem malarskim oraz świadomym czerpaniem z najlepszej tradycji sztuki dawnej.