Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
4 June 2020 7 PM CET

Alfons Karpinski (1875 - 1961)
Still life with roses in a vase
Hammer price: 16,000 PLN
LOT number
12
Alfons Karpinski (1875 - 1961)
Still life with roses in a vase

Hammer price: 16,000 PLN

oil/canvas, 61 x 70.5 cm
signed lower right: 'a. karpiński'
ID: 85000
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
More information
Efemeryczne, przepełnione atmosferą melancholii martwe natury Alfonsa Karpińskiego znakomicie oddają nastrój epoki, w której powstały i doskonale wpisują się w dekadencką wizję świata przełomu wieków. Prace artysty to jakby zastygłe w czasie fotografie upamiętniające przedmioty. Karpiński chętnie stosował w swoich kompozycjach układy horyzontalne. Przestrzeń wypełniał głównym motywem – wazonem z kwiatami oraz towarzyszącymi mu często puzderkami, szkatułkami i porcelanowymi figurkami. W tle umieszczał zegary i obrazy trudne do zidentyfikowania, gdyż ukazane fragmentarycznie, niczym mało istotny i drugoplanowy element obrazu. Róże to jedne z ulubionych kwiatów malarza, najczęściej pojawiających się na jego płótnach. Ułożone w biało błękitnym wazonie kontrastują one ze sobą bielą i różem. Poniżej zaobserwować można opadłe, lekko zwiędłe płatki. To także jeden ze stałych motywów Karpińskiego, który odnosi się do ulotności i przemijalności życia, a tym samym wprowadza do martwej natury dawny motyw vanitas. Porcelanowe puzderko o orientalnym wzorze, to z kolei, inna fascynacja epoki Młodej Polski, a mianowicie zauroczenie sztuką Japonii propagowane na przełomie wieków w Krakowie przez wybitnego kolekcjonera jakim był Feliks „Manggha” Jasieński. Ten niepozorny bibelot, jak i waza z kompozycją kwiatową odbijają się na gładkiej, połyskującej powierzchni blatu stołu bądź komody, na której stoją. Martwe natury Alfonsa Karpińskiego to dzieła o złożonej, dualistycznej strukturze. Z jednej strony artysta kreuje realistyczny obraz rzeczywistości, w której w zgodzie z prawami natury odtwarza cienie rzucane przez przedmioty, ich barwy czy bliki świetlne. Z innej perspektywy zaś, widoczne jest także wrażeniowe, impresjonistyczne podejście twórcy przejawiające się poprzez nieco rozmyte formy, dynamicznie kładzione plamy farby i ogólne rozedrganie powierzchni dzieł, które zdają się wibrować, pulsować swoim wewnętrznym rytmem.