Modern and Interwar Period Art (results)
21 June 2018 7:30 PM CET

Tadeusz Makowski (1882 - 1932)
"Kites" ("Les cerfs-volants"), 1928 r
Hammer price: 1,900,000 PLN
LOT number
209
Tadeusz Makowski (1882 - 1932)
"Kites" ("Les cerfs-volants"), 1928 r

Hammer price: 1,900,000 PLN

oil/canvas, 81 x 100 cm
signed nad dated lower right: '28 | Tadé Makowski'
signed, dated and inscribed: 'Tadé | MAK | OW | SK | I.' oraz 'Les cerfs-volants | 1928 | Paris', paper label with work's description and transport labels
ID: 60467
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • collection of Mr. Ryzynski, Paris
  • auction house Boscher-Studer-Fromentin, Paris, June 2007
  • private collection, Poland
Literature
  • Tadé Makowski. Peintures du 5 au 18 Novembre 1928, Bulletin de la Galerie B. Weill Nr 70, text by Louis Leon-Martin, Paris 1928, pos. cat. 10 (il.)
  • Wladyslawa Jaworska, Tadeusz Makowski. Zycie i tworczosc, Wroclaw, Warszawa, Krakow 1964, pos. 487, p. 352
  • compare: "Troje dzieci z balonem i latawcem", circa 1928, charcoal drawing, National Museum in Warsaw; reproduced in: Wladyslawa Jaworska, Tadeusz Makowski. Polski malarz w Paryzu, Wroclaw, Warszawa, Krakow, Gdansk 1976, cat. no. 139 (il.)
Exhibited
  • artist's monographic exhibition, Galerie Berthe Weill, Paryz, 5-18 November 1928
More information

W 1928 roku odbyła się druga wystawa Tadeusza Makowskiego w Galerii Berty Weill przy rue Laffitte. Z galerią łączyło go wiele, ponieważ właśnie w niej odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. Właścicielka galerii, pani Weill, "lubiła jego zabawne figurki, jego dzieci" (Per Krogh, List do Władysławy Jaworskiej, 20 stycznia 1958, cyt: Władysława Jaworska, "Tadeusz Makowski. Życie i twórczość", Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Wrocław, Warszawa, Kraków 1964, s. 212). Drugą wystawę artysta wspominał równie sentymentalnie. Z relacji przyjaciół wiadomo, że dobrze się czuł na wernisażu, na który licznie przybyli francuscy i polscy znajomi. Puszczano muzykę, zapamiętaną przez artystę jako dziewiątą symfonię Beethovena. Winszowano sukcesu. W swoim pamiętniku Makowski pisał: "Wydaje mi się, że moja osobowość wyzwala się coraz bardziej, i mam nadzieję, że posunę znacznie dalej ostrość mojej malarskiej wizji" (Tadeusz Makowski, Pamiętnik, 6 listopada 1928, s. 310). Pośród czternastu obrazów artysty wystawiono także prezentowany Les Cerf-volants (Władysława Jaworska, dz. cyt., s. 215, il.). Praca przedstawia trójkę dzieci w nieokreślonej przestrzeni. W dłoniach trzymają wspięte na długich sznurkach latawce. Snop światła padający na trzymane przez dzieci lampiony, oświetla od wewnątrz kompozycję. Na tę właściwość zwracał już uwagę przyjaciel artysty Tytus Czyżewski dodając, że "w tym leży siła Makowskiego jako malarza" (Tytus Czyżewski, Tadeusz Makowski malarz dzieci, gruszek i jabłek, "Życie Polskie", 10 II 1924). W prezentowanej pracy Makowski kontynuuje tematykę dziecięcą, obecną od początku lat 20. XX wieku, upraszcza jednak formę i sprawia, że dzieci zaczynają przypominać ludowe kukiełki lub przebierańców. Na szczególną uwagę zasługują fikuśne kapelusze przypominające nieregularne bryły. Okrągłe twarze postaci, o płaskim modelunku, zdobią oczy zredukowane do dwóch czarnych punkcików. Twarze dzieci nie zmieniają się jeszcze w maski, który to element będzie powszechnie obecny w późniejszej twórczości artysty (pierwszym krokiem ku akcentowaniu tego, co tajemnicze, a czasem makabryczne, jest zapewne prezentowana na tej samej wystawie "Maskarada" obecnie znajdująca się w Muzeum Narodowym w Poznaniu). Prezentowana praca jest jasnym i lekkim ujęciem rzeczywistości, która z czasem nabierze egzystencjalnego ciężaru.