Modern and Interwar Period Art (results)
21 June 2018 7:30 PM CET

Jozef Pankiewicz (1866 - 1940)
House among vineyards - Sanary, 1924
Hammer price: 180,000 PLN
LOT number
208
Jozef Pankiewicz (1866 - 1940)
House among vineyards - Sanary, 1924

Hammer price: 180,000 PLN

oil/canvas, 52 x 61 cm
signed lower left: 'Pankiewicz'
on the stretcher label: 'MUZEUM NARODOWE W POZNANIU | Pracownia Konserwacji Malarstwa | i Rzezby' oraz pieczec: 'WKZ 38 | PRZEDMIOT NIE PODLEGA ZAKAZOWI WYWOZU ZA GRANICE'
ID: 61035
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • collection of Feliks (?) Landsberg
  • private collection, London
  • collection of Ewa and Wojciech Fibak
  • private collection, Poland
Literature
  • Jozef Pankiewicz: zycie i dzielo. Artyscie w 140. rocznice urodzin, National Museum In Warsaw, Warszawa 2006, p. 173, pos. 319
  • Polski Paryz. Od Michalowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka,Historical Museum, Stary Ratusz, Wroclaw 1998, pos. and reproduced on p. 46 (exhibition travelled to Lodz)
  • Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibakow, National Museum, Warszawa 1992, p. 48, repr. as 'Landscape'
  • Katalog wystawy Jozefa Pankiewicza, Poznan 1933, no. 37 (?)
  • Tygodnik Ilustrowany, 1924, II half-year, no. 48, p. 779 (ill.)
  • Katalog wystawy Jozefa Pankiewicza, Salon Czeslawa Garlinskiego, Warszawa 1924, no. 14, p. 14
Exhibited
  • Jozef Pankiewicz 1866-1940. Zycie i dzielo. Artyscie w 140. rocznice urodzin, National Museum in Warsaw, January March 2006
  • Polski Paryz. Od Michalowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, History Museum, Stary Ratusz, Wroclaw 1998
  • Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibakow, National Museum, Warszawa 1992
More information
Józef Pankiewicz jako malarz dzielił życie pomiędzy Kraków i Francję. Pierwszy raz wyjechał do Paryża w 1889 roku. Od 1906 wykładał w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, rokrocznie wyjeżdżając na wakacje do Bretanii, Normandii lub na południowe wybrzeże Francji. Latem 1908 poznał Pierre’a Bonnarda, słynnego malarza kolorystę, którego twórczość miała znaleźć trwały rezonans w twórczości Pankiewicza. Do wybuchu Wielkiej Wojny artysta parokrotnie odwiedzał Saint-Tropez, po raz pierwszy w 1909 roku z Pierre’em Bonnardem, co symbolicznie otwiera obecność artystów polskich w Prowansji i na Lazurowym Wybrzeżu. Jego malarstwo ewoluowało ku sztuce "czystej", w której nie liczy się anegdotyczna warstwa obrazu, lecz jego autonomiczne wartości malarskie. Okres pierwszej wojny spędził w Hiszpanii, gdzie jego dzieła zyskały "dziki", jaskrawy koloryt. Stało się tak za sprawą m.in. impulsu twórczości Roberta Delaunaya, który wojnę przetrwał także na Półwyspie Iberyjskim. Pankiewicz i jego żona Wanda powrócili do Francji w 1919 roku, aby regularnie spędzać czas na Południu. Dawniej często przez nich odwiedzanie Saint-Tropez cieszyło się wówczas wielkim powodzeniem pośród turystów i młodych malarzy. Pankiewiczowie chcieli pozostać z dala od zgiełku wakacyjnego kurortu, dlatego też w 1923 przenieśli się do Sanary, portu położonego niedaleko Tulonu. Spędzali tam letnie miesiące w latach 1923-26. Warto pamiętać, że w wrześniu 1924 artysta wyjechał do Paryża ze swoimi krakowskimi uczniami. Doznanie pejzażu południa stało się też wkrótce udziałem Kapistów pod wodzą Pankiewicza. Miejscowość od lat 20. XX zyskała swoją własną fortunę artystyczną. Marta Chrzanowska-Foltzer pisze: "Miejscem chętnie odwiedzanym przez samego Pankiewicza i jego uczniów, lecz także przez reprezentantów innych kręgów artystycznych było Sanary. Zygmunt Menkes (1896 - 1986), pochodzący z lwowskiego środowiska artystycznego, tworzył w Sanary, używając silnie brzmiących środków wyrazu, pejzaże emanujące energią, o wielkiej ekspresji, której wyrazem stawał się kolor, a zwłaszcza płomienne czerwienie. Jego 'miejskie idylle' rozgrywane artystycznie przy użyciu nowoczesnych środków malarskich zaludniały się delikatnymi, giętkimi postaciami, przywodzącymi na myśl sylwetki z obrazów Raoula Duffy (1877 - 1953)" (Marta Chrzanowska-Foltzer, "Rozmowy prowansalskie" - polscy malarze na południu Francji do 1909 do dziś, "Archiwum Emigracji. Studia - szkice - dokumenty" 2011, z. 1-2). W latach 20. w Sanary i okolicach pracowali także Mojżesz Kisling, Henryk Hayden czy Alicja Halicka.