Surrealism and Magic Realism (results)
18 June 2020 7 PM CET

Ewa Kuryluk (b. 1946)
"Black triangle", 1968
Hammer price: 22,000 PLN
LOT number
23
Ewa Kuryluk (b. 1946)
"Black triangle", 1968

Hammer price: 22,000 PLN

acrylic/plywood, 61 x 61 cm
signed, dated and described on the sticker on the reverse: '1 | EWA KURYLUK | 2. Czarny Trójkąt | akryl na sklejce | 1968 | 61 x 61 cm'
ID: 86133
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Literature
  • "Ewa Kuryluk. Outlining the shadow. 1968-1978", exhibition catalogue, Wroclaw, Gliwce, Krakow 2011, p. 52 (ill.)
Exhibited
  • "Ewa Kuryluk. Outlining the shadow. 1968-1978", Gallery Design BWA Wroclaw, 25.03-23.04.2011; Czytelnia Sztuki, Gliwice 07.10-27.11.2011
  • "Don't Dream About Love", individual exhibition, National Museum in Krakow, May-August 2016
More information
„Człekopejzaż to wizja przyrody bez podziału – co żyje, jest razem – ale wizja to niejednoznaczna, bolesna i okrutna. Z ciał kochanków wyrastają kwiaty, a częścią przemian przyrody są cierpienie, śmierć, rozkład. W tej wizji przyrody porusza nas również to, że ukształtowała się po II wojnie światowej w Polsce i jest naznaczona jej historią. Ale Człekopejzaże, choć mówią o sprawach posępnych i strasznych, nie są przygnębiające, gdyż cieszą oko”. John Harvey Prezentowana praca zatytułowana „Czarny trójkąt” należy do „Człekopejzaży” – pierwszego dojrzałego cyklu w twórczości Ewy Kuryluk, który zastosowała w relacji do swoich kompozycji pod koniec 1967, starając się jak najtrafniej nakreślić ukazywaną przez siebie relację człowieka z naturą. Głównym tematem tych prac jest ogród natury, bujny, pełen zwierząt, ptaków i ludzi, ulegający nieustannym transformacjom. Zmienia się to w 1968 po śmierci ojca artystki. Idylliczne dotychczas przedstawienia zostają zastąpione zminiaturyzowanymi, przerażającymi scenami rozgrywającymi się na dalszym planie. Sama Kuryluk przyznaje, że prace powstały „z pragnienia odbudowania harmonii między człowiekiem i naturą przez jej uczłowieczenie – postawienie znaku równości między naturą a kształtami ludzkiego ciała”. O tych późniejszych mówi, że zaczęła dochodzić do głosu współczesna rzeczywistość. Stojąca wówczas u progu swoich artystycznych wyzwań, każdy element kompozycyjny traktuje tak samo, oddając go intensywnymi plamami koloru oraz cienkim jak żyłka, ostrym konturem.