Surrealism and Magic Realism (results)
18 June 2020 7 PM CET

Jerzy Duda-Gracz (1941 - 2004)
"Zamosc Ordinance", 1995
Hammer price: 55,000 PLN
LOT number
9
Jerzy Duda-Gracz (1941 - 2004)
"Zamosc Ordinance", 1995

Hammer price: 55,000 PLN

oil/board, 52 x 120 cm
signed, dated and described lower left: 'DUDA GRACZ 1854/95'
on the reverse the paper label with author's description of the artwork: 'TYTUŁ OBRAZ 1854 / ORDYNACJA | ZAMOJSKA POWRÓT J. PANI | TECHNIKA OLEJ | WYMIARY 52 x 120 cm | SYGN. DUDA GRACZ | ROK 1995 / NR KATAL AUTOR 1854 | UWAGI 1 WERNIKS'
ID: 86047
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
More information
„Niezwykłość zjawiska, jakim jest na polskim gruncie malarstwo Dudy-Gracza, wynika przede wszystkim z faktu łączenia wartości malarskich z chłodnym i przenikliwym spojrzeniem gorzkiego humorysty, obejmującego bynajmniej nie jakieś marginalia życia, lecz zjawiska, w których banalny rytm codzienności obnaża swe strony najbardziej typowe, a jednocześnie najbardziej niepokojące. (…) Na obrazach Dudy-Gracza (…) egzystują samotne postacie starych panien, upiorne staruszki, kościelni purpuraci, młodzi artyści, senni prowincjusze, koszmarny raj drobnomieszczańskiego domu z ogródkiem, liryczni podglądani kochankowie. Ale chyba tylko polski widz zrozumie w pełni ostrość satyrycznego spojrzenia artysty, gdy skojarzy sobie wyciągniętą w trawie współczesną wiejską dziewoję w kozaczkach z popularną u nas sentymentalną kompozycją Józefa Chełmońskiego ‘Babie lato’”. Wojciech Guyski W specjalistycznych omówieniach malarstwa Jerzego Dudy-Gracza pisze się często, że styl artysty przez kilkadziesiąt lat nie ulegał większym przemianom. To, co jedni uznawali za powtarzalność i wąskie horyzonty malarskie, w oczach innych stało się godnym podziwu uporem i konsekwentnym rozwijaniem własnego wizualnego języka. Niemniej, niezależnie od tego, jaki punkt widzenia przyjmiemy, obrazy Dudy-Gracza są bez wątpienia dziełami wyjątkowymi – nie można bowiem odmówić im charakterystycznej bezpośredniości w wytykaniu polskich przywar. Swój warsztat malarski Duda-Gracz oparł o fascynację twórczością takich mistrzów polskiego malarstwa jak Józef Chełmoński, Maksymilian Gierymski czy Jacek Malczewski. Artysta malował cienkimi warstwami farby, akcentując ślady pędzla, przy każdym cyklu malarskim stosując indywidualne rozwiązania kolorystyczne: od ostrych kontrastów po barwy pastelowe. Postacie ludzi są zazwyczaj zdeformowane, a ich najbardziej charakterystyczne cechy zostają wyolbrzymione. Groteskowe przedstawienia postaci spotykają się w obrazach Dudy-Gracza z wiernie oddanym pejzażem – to połączenie sprawia, że prześmiewcze ujęcie ludzi jest u artysty jeszcze dobitniejsze. Prezentowana kompozycja to przykład pracy inspirowanej rodzimą tematyką. Jej tytuł odnosi się do wydarzeń historycznych – mianowicie utworzenia jednej z pierwszych ordynacji magnackich w Rzeczypospolitej. W płótnie objawiają się cechy wyróżniające malarstwo Dudy-Gracza na tle innych twórców – niezwykle poetyckie prowadzenie plamy barwnej oraz charakterystyczna, pastelowa paleta. W pracy artysty połączone zostały dwa światy – bohaterowie przedstawienia – postaci na poły fantastyczne, zostały osadzone w rzeczywistości polskiego krajobrazu.