Surrealism and Magic Realism (results)
18 June 2020 7 PM CET

Jerzy Duda-Gracz (1941 - 2004)
"Reconstruction", 1986
Hammer price: 50,000 PLN
LOT number
11
Jerzy Duda-Gracz (1941 - 2004)
"Reconstruction", 1986

Hammer price: 50,000 PLN

oil/board, 35.5 x 35 cm
signed, dated and described lower left: 'DUDA GRACZ 1095/86'
on the reverse the paper label with author's description of the artwork: 'TYTUŁ OBRAZ 1095 / REKONSTRUKCJA/ | TECHNIKA OLEJ, PŁ. PILŚN | WYMIARY 35,5 x 35 cm | SYGN. DUDA GRACZ | ROK 1986 / NR KATAL. AUTOR. 1095 / | UWAGI 1 WERNIKS VI'87' and exhibition sticker from Central House of Artist in Moscow
ID: 86136
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Exhibited
  • Jerzy Duda-Gracz, solo exhibition, Central House of Artist in Moscow, 1987
More information
„Spojrzenie Jerzego Dudy-Gracza na przeszłość ma wszystkie cechy neurozy, obsesji i poprzez malowanie ciągle tego samego stanowi próbę uwolnienia się od grzechu. Jest to spojrzenie z perspektywy niewinnego chłopaczka. Kobiety na obrazach Dudy-Gracza pochodzą z raju – są grzeszne i nagie. Dziecko, które domyśla się seksualności, jest zagrożone grzechem. Lęk przed grzechem powoduje w mentalności dziecka fałszywą świadomość. Pragnienia, które boi się zrealizować, które chce odrzucić, czyni wstrętnymi. Powstaje wówczas sytuacja, którą może zaakceptować, przedmiot pożądania czyniąc niegodnym pożądania i wstrętnym. Widzi problem tak, jakby narzucał mu je religijny wychowawca, tradycja i religia. Widziane oczami dziecka, zdeformowane, brzydkie kobiety, które idą w pokutnym pochodzie, są jedynie cielesne. Niektóre części ich ciał zaczynają żyć własnym życiem, stają się groteskowe. Kobiety na rysunkach i obrazach Dudy-Gracza nie są karykaturalne, lecz właśnie groteskowe”. Andrzej Matynia