Art Outlet. Old Masters (results)
30 June 2020 7 PM CET

Henryk Hayden (1883 - 1970)
Still life with cookies, 1954
Hammer price: 22,000 PLN
LOT number
23
Henryk Hayden (1883 - 1970)
Still life with cookies, 1954

Hammer price: 22,000 PLN

oil/plywood, 38 x 46 cm
signed and dated lower left: ‘Hayden | 54’
on the reverse paper stickers from the Darinot collection and the Thomas-Henry museum in Cherbourg, France
ID: 72993
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • L. Darinot collection, France
  • Catherine Charbonneaux Auction House, Paris, December 2006
  • private collection, Poland
Literature
  • Henri Hayden. Masters École de Paris, exhibition catalogue, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warsaw 2013, cat. No. 100 (il.), p. 170 (il.).
Exhibited
  • Thomas-Henry Museum, Cherbourg, France, 1997
More information
Wielu krytyków za najciekawszy i najbardziej zaskakujący etap twórczości Henryka Haydena uważa okres przypadający na lata 50. i 60. „Martwa natura z ciastkami” jest bez wątpienia jednym z reprezentatywnych przykładów sformowanego wtedy przez artystę języka plastycznego. Hayden, pozostający do lat 50. w polu sztuki figuratywnej i postkubistycznej, jako człowiek 70-letni zaczął tworzyć kompozycje niepokojąco różne od swoich wcześniejszych obrazów. Na swoich późnych płótnach – tak jak w „Martwej naturze” – traktował przedmioty sumarycznie; formy i bryły oddawał w swobodny sposób, nie siląc się na akademickie wykończenie i modelunek walorowy. Dukt pędzla stał się miękki, barwy – bardziej świetliste. Oszczędny w środkach wyrazu artysta komponował jakby w oderwaniu od przedmiotu, skupiając się na atmosferze. Płaskość zielonego tła i rozmycie konturów sugerują, że Hayden układa swój obraz przede wszystkim z kolorów. Istotniejsze są dla niego raczej wartości malarskie niż „poprawność” widzenia. Charakterystyczny jest również minimalizm przedstawienia. Nie dziwi dlatego, że sformułowane przez Haydena artystyczne credo brzmiało: „Malarstwo nie jest dodawaniem, jest odejmowaniem”.