Graphic Art, Prints and Multiple (results)
6 February 2020 7 PM CET

Hammer price: 4,200 PLN
Object LOT number
17

Hammer price: 4,200 PLN

serigraph/paper, 60 x 60 cm
signed and dated with a pencil lower right: 'H.Stazewski 1975' and described lower left: '54/100'
on the reverse a note in German regarding the artist and the work
ID: 81228
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • Edition & Galerie Hoffmann, Friedberg
More information
Najprostsze formy geometryczne definiuja duza czesc tworczosci artystycznej Henryka Stazewskiego. Takie podejscie do sztuki wynikalo z artystycznych zalozen, ktore Stazewski reprezentowal przez kilka dekad swojej aktywnosci tworczej. Uksztaltowaly sie one w latach 20. XX wieku, kiedy zostal jednym z przedstawicieli ruchu konstruktywistycznego w Polsce. Konstruktywizm byl jednym z tych kierunkow artystycznych, w ktorych myslenie o awangardowej formie laczylo sie z utopijnymi planami modernizacji spoleczenstwa. O ile przez kilka dekad Stazewskiego w obrebie abstrakcji interesowaly glownie barwne plaszczyzny, o tyle w latach 70. w jego sztuce zaczely pojawiac sie proste uklady czarnych linii na bialym tle. Dotyczylo to zarowno jego malarstwa, jak i grafiki. Sztuka Stazewskiego miala byc programowo asemantyczna, dlatego tez poszukiwanie symbolicznego znaczenia czarnych linii wydaje sie bezsensowe. Jednak w pewnym, bardziej ogolnym sensie konstruktywizm Stazewskiego mial byc odpowiedzia na otaczajaca rzeczywistosc – nowoczesna, zindustrializowana, zracjonalizowana rzeczywistosc XX wieku. Katy proste, zautomatyzowana, powtarzalna forma mialy byc swoista metafora wspolczesnego swiata, w ktorym powtarzalnosc, masowa produkcja i standaryzacja w kazdej dziedzinie zycia ksztaltowaly zarowno wyglad jak i sposoby zycia spoleczenstwa. Abstrakcja geometryczna majaca swoj poczatek w estetyce konstruktywizmu byla tym, z czym najczesciej kojarzony jest Henryk Stazewski. Choc jego bogate i roznorodne oeuvre nie ogranicza sie do form geometrycznych i zawiera w sobie znacznie mniej znane wizerunki portretowe czy przedstawienia aktow kobiet, to wlasnie estetyka abstrakcji geometrycznej byla ta, do ktorej powracal przez kilkadziesiat lat swojej wyjatkowo dlugiej aktywnosci artystycznej. Geometria dla konstruktywistow byla tym, co decydowalo o „obiektywizmie” tworczosci. Miala ona przedstawiac nie tyle wlasne doswiadczenia tworcow i tworczyn lub ich odczucia, ile to, co da sie zmierzyc i precyzyjnie wykreslic, przeanalizowac i opisac jezykiem niebudzacym watpliwosci. Odwolanie sie do figur geometrycznych mialo spelniac rowniez role polegajaca na depersonalizacji tworczosci, co wiaze sie bezposrednio z opisana powyzej „obiektywnoscia” przeciwstawiona „subiektywizmowi” odczuc i arbitralnej artystycznej ekspresji. To wlasnie uzycie najprostszych form mialo pozbawiac sztuke nalecialosci tych emocjonalnych naddatkow poprzez ukrycie osobowosci artystow i artystek za abstrakcyjna forma obrazu. Geometria uwazana byla za synonim naukowosci, a w zwiazku z tym odpowiadala postulatom przeksztalcenia sztuki w sposob intelektualny oraz przemiany artystow i artystek w badaczy i badaczki, ktorzy swoja aktywnoscia uczestnicza w zracjonalizowanym i zorganizowanym swiecie. Tym samym geometria jest synonimem progresywnego, programowo zracjonalizowanego modernizmu.