École de Paris (results)
7 May 2020 7 PM CET

Mojzesz Kisling (1891 - 1953)
View of the port in La Seyne-sur-Mer, 1935
Hammer price: 130,000 PLN
LOT number
6
Mojzesz Kisling (1891 - 1953)
View of the port in La Seyne-sur-Mer, 1935

Hammer price: 130,000 PLN

oil/canvas, 46.5 x 54.5 cm
signed lower left: 'Kisling', dated and inscribed lower right: 'La Seyne 1935'
on the stretcher labels of framing studio of James Bourlet & Sons Ltd. in London, warehouse of art supplies of Lucien Lefebvre-Foinet in Paris and producer of art supplies Guichardaz in Paris; on the reverse stamps: 'DOUANE CENTRALE' and label of art supplies' producer Guichardaz in Paris
ID: 84263
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Jean Kisling, Henri Troyat, Kisling, catalogue raisonné, Torino 1982, v. II, no. 75 (ill.)
More information
Twórczość Kislinga to nie tylko portrety. Oprócz martwych natur czy scen rodzajowych istotne miejsce w oeuvré malarza zajmują pejzaże. Okazję do ich studiowania miał podczas licznych podróży. „W Polsce jestem Żydem, wśród Żydów jestem malarzem francuskim, a wśród Francuzów jestem metekiem”. Te słowa znakomicie oddają odczucia Kislinga, który widział siebie jako jednostkę zagubioną na szerokich wodach świata. Jednostka, którą był, z właściwą sobie wrażliwością obserwowała ten wielki otaczający ją świat i przelewała swoje obserwacje na płótna. Twórca malował pejzaże rolnicze i miejskie. Początek XX wieku i okres międzywojnia charakteryzował się dużym rozwojem gospodarczym i przemysłowym, którym towarzyszyły gwałtowne zmiany światopoglądowe. Szalony wyścig coraz bardziej zmechanizowanego świata wpływał również na artystów interesujących się industrialnym krajobrazem, który w zawrotnym tempie zaczął przeobrażać znaną im dotychczas rzeczywistość. Zmiany te obserwowali już ich XIX-wieczni poprzednicy – artyści żyjący w „wieku pary”. Kompozycje impresjonistów zapełniają widoki fabryk czy dworców tonących w kłębach dymu. Camille Pissarro, Édouard Manet czy Vincent van Gogh to tylko niektórzy z artystów odtwarzających nowoczesny krajobraz. W ich ślady śmiało poszli późniejsi twórcy – Pablo Picasso malujący zabudowania fabryczne w Horta de Ebro czy Mela Muter ukazująca wysokie kominy zakładów produkcyjnych z południa Francji. Do grona tych wybitnych twórców zaliczyć można również Mojżesza Kislinga. Widok portu w La Seyne-sur-Mer ukazuje stosunkowo unikalny w twórczości malarza krajobraz przemysłowy. Artysta tworzy płótno w 1935. Umieszcza na pierwszym planie nadmorskie dźwigi i stalowe konstrukcje. Z niesamowitą drobiazgowością odwzorowuje detale portowych struktur. Skrupulatność ta zakrawać może wręcz na naiwny sposób odbierania rzeczywistości. Kisling zachowuje jednak właściwą sobie logikę kompozycji. Dalsze kadry to wyłaniająca się zza piaskowej hałdy tafla morza oraz rozległy pas nabrzeża zapełniony ledwo widocznymi sylwetkami budynków. Ostatni plan stanowią zamykające kompozycję od tyłu bladobłękitne góry niknące za mgłą i łączące się z przestrzenią nieboskłonu osnutego kłębiącymi się chmurami.