École de Paris (results)
7 May 2020 7 PM CET

Wlodzimierz Terlikowski (1873 - 1951)
Landscape from Martigues, lata 20. XX wiek
Hammer price: 40,000 PLN
LOT number
16
Wlodzimierz Terlikowski (1873 - 1951)
Landscape from Martigues, lata 20. XX wiek

Hammer price: 40,000 PLN

oil/canvas, 73 x 100.5 cm
signed lower right: 'W. de Terlikowski'
ID: 83872
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • private collection, France
  • private collection, Poland (purchase 2011)
More information
Włodzimierz Terlikowski to jeden z artystów, których twórczość znakomicie wpisuje się w krąg artystyczny École de Paris. Choć od około 1900 związany był on bezpośrednio z typowo miejskim środowiskiem francuskiej stolicy, to jego dzieła naznaczone są wspomnieniami z odbywanych na prowincję podróży, jak także i z dalekich, nierzadko zamorskich wypraw. Artyści zmęczeni wielkomiejskim blichtrem i hałaśliwym życiem pędzących miast często trzymali się z dala od nich, po to, by odetchnąć, zebrać myśli i odnaleźć nowe inspiracje. Nieskażona ludzką ręką natura oraz wielkoduszność ludzi zamieszkujących niewielkie miasteczka i wioski jak magnes przyciągały malarzy uwieczniających w swoich dziełach obserwowane krajobrazy. Południe Francji z przepełnioną słońcem Prowansją i rozciągającym się wzdłuż Morza Śródziemnego Lazurowym Wybrzeżem swoim klimatem i atmosferą zachęcało do odwiedzin. Lata 20. zapewne Terlikowski dzielił pomiędzy pobyty w Paryżu, a wyjazdy na malownicze Południe. Martigues to jedno z niewielkich nadmorskich miasteczek. Położone jest nieopodal Marsylii, ale jednocześnie znajduje się na uboczu, z dala od wielkomiejskiego zgiełku. Artysta na swoim obrazie ukazał jeden z kanałów laguny Étang de Berre. Trakt wodny otaczają z obu stron niskie zabudowania. Tafla wody z odbijającymi się w niej sylwetami domostw i refleksami świetlnymi mieni się i połyskuje niczym tęcza. Nie zabrakło tutaj również charakterystycznej dla malarza impastowej techniki nadającej dziełu indywidualnego, autorskiego charakteru.