École de Paris (results)
7 May 2020 7 PM CET

Jakub Zucker (1900 - 1981)
"Fountain in the park", lata 40. XX wiek
Hammer price: 13,000 PLN
LOT number
34
Jakub Zucker (1900 - 1981)
"Fountain in the park", lata 40. XX wiek

Hammer price: 13,000 PLN

oil/canvas, 39 x 47 cm
signed lower left: 'J. ZUCKER'
ID: 81302
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Jakub Zucker, text by Joanna Tarnawska, Warszawa 2011, p. 74 (ill.)
More information
Jan Mirosław Peszke urodził się 27 lipca 1870 roku w Gołcie. Swoją drogę twórczą rozpoczął w pracowni Nikołaja Muraszki w kijowskiej Szkole Rysunkowej. W późniejszym czasie pobierał jeszcze nauki w Szkole Sztuk Pięknych w Odessie i w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona. Peszke osiadł na stałe w Paryżu w 1891 roku. Początkowo znalazł się w kręgu oddziaływania Nabistów. Nad Sekwaną zapragnął uzupełnić swoją wiedzę, zatem uczęszczał na zajęcia z malarstwa w Akademii Julian. W kręgach École de Paris nawiązał liczne stosunki przyjacielskie, a twórczość postimpresjonistów wywarła na niego znaczny wpływ. Kontakty z takimi mistrzami jak Henri de Toulouse Lautrec czy Paul Signac doprowadziły do eksperymentów formalnych, jakie podejmował Peszke na przełomie XIX i XX wieku u samego źródła belle époque.Prezentowany podczas aukcji pejzaż stanowi tym bardziej wartościowe dzieło, z racji iż ukazuje osoby bliskie sercu artysty. Portret żony i dzieci malarza to przedstawienie pełne spokoju. Senna atmosfera wiosennego spaceru oddana została przez artystę zarówno poprzez kolorystykę, jak i efekty światłocieniowe. Widoczne są tutaj znakomicie doświadczenia pointylistów. Peszke komponuje powierzchnię pracy z pojedynczych, drobnych plam barwnych, które widziane z oddali łączą się tworząc większe kształty. Spacerujące postacie ukazane zostały na tle kamiennego muru oddzielającego ścieżkę od ogrodu, w którym okwiecone korony drzew kontrastują z nieokrytymi jeszcze listowiem konarami.