École de Paris (results)
14 May 2019 7 PM CET

Rajmund Kanelba (Kanelbaum) (1897 - 1960)
View on Pont Royal in Paris, 1930
Hammer price: 15,000 PLN
LOT number
1
Rajmund Kanelba (Kanelbaum) (1897 - 1960)
View on Pont Royal in Paris, 1930

Hammer price: 15,000 PLN

oil/canvas, 50 x 73 cm
signed at the bottom: 'kanelba'
dated on the reverse: '1930'
ID: 67662
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
More information
Urodzony i wychowany w Warszawie Rajmund Kanelba zasilił szeregi międzynarodowej kolonii artystycznej jako 27-latek w 1925. Szybko zaczął cieszyć sympatią Leopolda Zborowskiego i Marcela Bernheima. Około 1930 artysta osiągnął pełnię ekspresyjno-kolorystycznych możliwości w swojej sztuce. Kanelba tworzył wówczas przede wszystkim liryczne portrety kobiet, jak również osobiste portrety miasta. „Widok na Pont Royal w Paryżu” stanowi niby niemalowniczy krajobraz nabrzeża Sekwany nieopodal Luwru i Tuileries. Kanelba na pierwszym planie umieścił prozaiczny element ikonosfery tej części miasta – dwa niewielkie statki. Ewokował przy tym nieco mglistą aurę paryskiego popołudnia, posługując się złamanymi szarością odcieniami błękitu i ugru. „W jego płótnach forma i kolor są zrównoważone – pisał Chil Aronson – rysunek jest precyzyjny i giętki, kolor subtelny i powściągliwy, kompozycja szlachetna i pełna siły. Stałe dążenie do doskonałości i nieustanne poszukiwania artysty znajdują potwierdzenie w najnowszych jego dziełach, w których ujawnił swe zdolności kolorystyczne. Przejawiają się one w stosowaniu barw wyrazistych, choć przytłumionych, delikatnych, o wykwintnym walorze” (Chil Aronson, Art polonais moderne, Paris 1929, s. 17).