École de Paris (results)
14 May 2019 7 PM CET

Leopold Gottlieb (1879 - 1934)
Female portrait, circa 1931
Hammer price: 95,000 PLN
LOT number
15
Leopold Gottlieb (1879 - 1934)
Female portrait, circa 1931

Hammer price: 95,000 PLN

oil, charcoal/paperboard, 68.5 x 49 cm
signed and inscribed lower right: 'Andrzejowi Teslarowi | w przyjaźni l. gottlieb'
on the reverse paper exhibition label and stamp: 'MAGAZYN PRZYBORÓW MALARSKICH | R. ALEKSANDROWICZ | KRAKÓW, BASZTOWA 11.'

The artwork dedicated by the artist to Jozef Andrzej Teslar (1889-1961), a soldier of Polish Legions, major of Polish Army, poet, translator and art critic.
ID: 66647
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • Jozef Andrzej Teslar (1889-1961), Paris
  • Wejman Gallery, Warsaw
  • institutional collection, Warsaw
Literature
  • Leopold Gottlieb, exhibition catalogue, Wejman Gallery, Warszawa 2018, s. 32-33
Exhibited
  • Leopold Gottlieb, Wejman Gallery, Warsaw, 2018
  • Leopold Gottlieb, Jan Chmielinski, Galerie Zak, Paris, 1934 (?)
More information
Od około 1920 roku Leopold Gottlieb tworzył egzystencjalne w charakterze sceny związane z ludzką pracą. Artysta ożywił w nich figury rybaków i pasterzy, podnosząc bukoliczną, arkadyjską, związaną ze Śródziemnomorzem wizję życia, obecną również w twórczości Eugeniusza Zaka. Po odbytej służbie w Legionach Polskich Gottlieb osiedlił się początkowo w Polsce, potem przebywał w Niemczech i Austrii. W 1926 roku malarz osiadł na stałe w Paryżu. W kolejnym roku rozpoczął się „okres biały” Gottlieba – artysta silnie rozjaśnił paletę. Posługiwał się bielą, różem, błękitem i brązem, nadając swoim postaciom silnie syntetyczne formy. Prezentowany „Portret kobiecy” pochodzi z serii zamykającej twórczość artysty. W nieoznaczonej przestrzeni Gottlieb umieścił siedzącą kobietę ze atrybutem swojej pracy, wiaderkiem stojącym po jej prawej stronie. Malarz odbierał swoim postaciom „właściwości”, cechy dystynktywne. Gottlieb, który poznał ekspresjonizm, przebywając w Wiedniu i Niemczech, traktował modeli podobnie jak ekspresjoniści na polu literatury czy teatru. Twórcy ci poszukiwali „typu pozbawionej indywidualności, odpsychologizowanej postaci, będącej często nośnikiem idei” (Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, wstęp Małgorzata Leyko, Gdańsk 2009, s. 19). Idea Gottlieba łączyła się z pracą i ofiarą, które przynoszą duchowe wyzwolenie. Kompozycja Gottlieba posiada silnie medytacyjny i mistyczny charakter spotęgowany przez daleko posuniętą syntezę i rozbieloną paletę barwną, która powoduje wrażenie emitowania światła przez tkankę malarską.