Contemporary Art Auction (results)
22 September 2011 7 PM CET

Mikolaj Smoczynski (1955 - 2009)
Fields in Trasition, 1999/2000 r.
Hammer price: 3,300 PLN
LOT number
85
Mikolaj Smoczynski (1955 - 2009)
Fields in Trasition, 1999/2000 r.

Hammer price: 3,300 PLN

black and white photograph/paper, 100 x 70 cm
 
Studiował na
łódzkiej PWSSP (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego)
oraz w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS. Uzyskał dyplom w 1979 roku.
Jego prace (instalacje, obrazy i grafiki, czarno-białe fotografie kreacyjne)
wystawiano w galeriach i na wystawach m.in. w Paryżu, Frankfurcie, Kopenhadze,
Berlinie, Lyonie czy San Diego. Ogółem miał 30 wystaw indywidualnych i
uczestniczył w kilkuset wystawach zbiorowych. Był jurorem na krajowych
wystawach sztuki. Od 1979 był pedagogiem w Instytucie Wychowania Plastycznego
UMC. Nagrodzony m.in. Nagrodą Artystyczną im. Stanisława Wyspiańskiego
(Warszawa, 1990), Grand Prix Międzynarodowego Triennale Rysunku (Katowice,
1991). Otrzymał prestiżowe stypendia Soros Foundation, Jurzykowski Foundation,
Fundacji Kościuszkowskiej i The Pollock Krasner Foundation. Z wystaw, które
ustaliły jego pozycję warto wspomnieć „Passage” w Centrum Sztuki Współczesnej
Zamek Ujazdowski (1997), która była artystycznym trójgłosem: Smoczyński
uczestniczył w niej razem z dwoma innymi wielkimi artystami - Jerzym
Nowosielskim i Leonem Tarasewiczem. Ostatnią autorską wystawę miał w Lublinie w
2004 roku w BWA. Jego twórczość była poszukiwaniem nowego malarstwa, które
dokonywało się już poza tradycyjnie rozumianym płótnem, naciągniętym na krosno.
Zajmował się rysunkiem (w 1992 roku otrzymał Grand Prix V Międzynarodowego
Triennale Rysunku we Wrocławiu) i fotografią, w której nawiązywał do tradycji
abstrakcjonizmu - aby z czasem przejść do tworzenia obiektów i instalacji
artystycznych. Swe prace fundował na przemyślanej i konsekwentnej filozofii
sztuki, na relacjach dzieła i jego materii do miejsca, w jakim powstaje, do
czasu i przestrzeni oraz kontekstów i sensów jego zaistnienia. Za miarę uznania
jego postawy twórczej i dorobku niech posłuży fakt, że inaugurując działalność
Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych Waldemar Dąbrowski, minister
kultury i dziedzictwa narodowego przekazał dar - pracę, od której Zachęta
zaczęła tworzyć własną kolekcję sztuki współczesnej - właśnie pracę Mikołaja
Smoczyńskiego.