Classic Blue (results)
28 May 2020 7 PM CET

Tamara Berdowska (b. 1962)
Untitled from the series "Insomnia", 2020
Hammer price: 9,500 PLN
LOT number
32
Tamara Berdowska (b. 1962)
Untitled from the series "Insomnia", 2020

Hammer price: 9,500 PLN

oil/canvas, 100 x 100 cm
signed, dated and described on the reverse: ‘Tamara | Berdowska | olej | 2020 | bez tytulu | z cyklu | Bezsenność’
ID: 84660
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
More information
„(…) jest u mnie potrzeba uzewnętrznienia i nadania formy obrazom, które jawią się w moim umyśle. (…) Towarzyszy mi zawsze poczucie niedoskonałości powstałego obrazu w stosunku do zjawiska, które wywołało potrzebę tworzenia. Twórczość to dążenie do doskonałości, której się nigdy nie osiągnie, do określenia i dotknięcia czegoś, co jest jedynie przeczuwane. Twórczości towarzyszy wieczna tęsknota”. Tamara Berdowska

W ramach cyklu artystka posługiwała się najprostszymi figurami: koła, kwadratu, rombów czy prostokątów, w ramach których operuje przenikaniem oraz przemieszczeniami tych kształtów w celu uzyskania wrażenia przestrzenności. Raz jej realizacje zdają się wklęsłe, innym razem wypukłe. Artystka posługiwała się zawężoną gamą barwną bieli, czerni oraz koloru niebieskiego. Malowane na dużych formatach prace z cyklu zachwycają mnogością rozwiązań w obrębie raz obranego zagadnienia. Wszystkie łączy koncentryczna forma, która zdaje się zapraszać do pewnego rodzaju kontaktu, wejścia w płaszczyznę. Prace składające się na cykl „Bezsenność” są wędrówka pomiędzy jawą i snem, wyłaniających się i znikających otworów, które zapraszają widza do zawiłej gry opartej na percepcji. Twórczość Tamary Berdowskiej wpisuje się w tradycję sztuki tworzonej przez artystów w konwencji abstrakcji geometrycznej. Jednocześnie realizacje malarskie cechuje niezwykle innowacyjne podejście, które wyróżnia artystkę nie tylko na rodzimej scenie artystycznej, lecz także międzynarodowej. Jak stwierdza Jolanta Antecka: „Tamara Berdowska od debiutu przekonuje nas, że abstrakcję geometryczną wciąż można uprawiać twórczo. Jako pierwsza w Europie pokazała wieloczęściowe rysunki przestrzenne. Bożena Kowalska (wymagający krytyk i wybitna znawczyni abstrakcji) zwracała uwagę, że podobne do pewnego stopnia działania podjęte były równolegle tylko w USA” (Jolanta Antecka, „Dziennik Polski”, 2.07.2017, Kraków, [w:] Berdowska Tamara, [red.] Joanna Warchoł, Obiekty | Obrazy, Kraków 2015, s. 28).