Bolesław Cybis (results)
31 March 2020 7 PM CET

Boleslaw Cybis (1895 - 1957)
Portrait of a young girl, 1926
Hammer price: 32,000 PLN
LOT number
12
Boleslaw Cybis (1895 - 1957)
Portrait of a young girl, 1926

Hammer price: 32,000 PLN

crayon, sanguine/paper, 41.6 x 33.8 cm (dimensions in passe-partout window)
dated lower left: '20 I 26'; on the reverse portion of paper label with painting’s description and deposit label of National Museum in Warsaw
ID: 81885
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • the artist’s legacy
  • private collection, Poland
Literature
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, exhibition catalogue, ed. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, cat. no. II/65
Exhibited
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, National Museum in Warsaw, 20th September – 3rd November 2002
More information
Twarz portretowanej modelki zwrócona jest nieznacznie w lewą stronę. Młoda dziewczyna nosi charakterystyczną dla lat 20. krótką fryzurę. Ciemnobrązowe włosy opadają nieregularnie po obu stronach jej głowy. Obok wyraźnie zarysowanych ust oraz nosa artysta zwrócił szczególną uwagę na oczy kobiety. Jej przenikliwe spojrzenie nie omija widza, wręcz przeciwnie, zdaje się go uparcie poszukiwać. Cybis zastosował tu delikatny, płynny kontur, swobodnie szkicując wizerunek dziewczyny. Regularna linia w partiach ramion i biustu przybiera nieco inny wyraz. Szczególnie do ukazania zarysu ramion malarz zastosował rozedrganą, nieco postrzępioną formę. Dolna strefa portretu potraktowana została syntetycznie, dzięki czemu cała uwaga przenosi się na sedno pracy, które stanowi sama twarz. Dzieło to jest zapewne utrwalonym wizerunkiem jednej z postaci z kręgu Cybisa, który w okresie warszawskim chętnie i często podejmował tematykę portretu. Praca ukazuje talent artysty do odtwarzania rzeczywistości i fizjonomii modela nawet przy wykorzystaniu szkicowej, syntetycznej techniki.