Bolesław Cybis (results)
31 March 2020 7 PM CET

Boleslaw Cybis (1895 - 1957)
Sailor, woman and child, 1920-1922
Hammer price: 240,000 PLN
LOT number
3
Boleslaw Cybis (1895 - 1957)
Sailor, woman and child, 1920-1922

Hammer price: 240,000 PLN

watercolour, ink, gouache/paper, 23.8 x 23.2 cm (dimensions in passe-partout window)
on the reverse paper label with painting’s description, deposit label of National Museum in Warsaw and paper exhibition label of Zachęta National Gallery of Art
ID: 81864
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • the artist’s legacy
  • private collection, Poland
Literature
  • Warszawa-Moskwa / Moskwa-Warszawa 1900-2000, katalog wystawy, red. Maria Poprzęcka, Lidia Jowlewa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Warszawa 2004
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, exhibition catalogue, ed. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, p. 58 (ill.), cat. no. II/18
Exhibited
  • Warszawa Moskwa / Moskwa Warszawa 1900 2000, Zachęta National Gallery of Art in Warsaw, 19th November 2004 30th January 2005
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, National Museum in Warsaw, 20th September – 3rd November 2002
  • Wystawa malarstwa i rysunku Bolesława Cybisa, District Museum in Toruń, Star House, 6th May 1984 – 15th May 1985
More information
Praca zatytułowana „Marynarz, kobieta i dziecko” stanowi wyjątkowy przykład inspiracji sztuką nowoczesną w twórczości młodego Cybisa. Na wczesną działalność artysty znaczny wpływ miało niewątpliwie środowisko, w którym przyszło mu przebywać około roku 1920. Studia w Szkole Sztuk Pięknych w Charkowie, jak i późniejszy pobyt w Stambule, gdzie osiedliło się wówczas wielu twórców rosyjskiej awangardy, zaowocowały licznymi kompozycjami o nowatorskim charakterze. Rozwijająca się sztuka abstrakcyjna, kubofuturyzm, rajonizm i prężnie postępujące idee konstruktywizmu, to wszystko fascynowało artystów i skłaniało ich do poszukiwań oraz odkrywania nowych dróg rozwoju dla własnej twórczości. Stambuł jako ówczesna stolica Turcji i miasto o wielowiekowej i silnie zróżnicowanej kulturze dostarczało Cybisowi zarówno licznych „obrazków” z życia wielkiej metropolii, jak i niszowego półświatka. Zubożały artysta był stałym bywalcem portowych knajp i spelun, a także domów publicznych. Z właściwą sobie ciekawością i reporterskim zacięciem zaczął przedstawiać otaczającą go rzeczywistość. Kompozycje z tego czasu zapełniają postacie prostytutek i marynarzy oddających się cielesnym przyjemnościom w miejskich przybytkach. Podobnie prezentowana akwarela ukazuje ludzi o krępych, masywnych kształtach potraktowanych w syntetyczny sposób.