Bolesław Cybis (results)
31 March 2020 7 PM CET

Boleslaw Cybis (1895 - 1957)
Male nude at the easel, 1920
Hammer price: 19,000 PLN
LOT number
2
Boleslaw Cybis (1895 - 1957)
Male nude at the easel, 1920

Hammer price: 19,000 PLN

watercolour, ink/paper, 34.9 x 25 cm (dimensions in passe-partout window)
dated lower left: 'maj | 20', on the reverse paper label with painting’s description and deposit label of National Museum in Warsaw
ID: 81866
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • the artist’s legacy
  • private collection, Poland
Literature
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, exhibition catalogue, ed. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, cat. no. II/5
Exhibited
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, National Museum in Warsaw, 20th September – 3rd November 2002
  • Wystawa malarstwa i rysunku Bolesława Cybisa, District Museum in Toruń, Star House, 6th May 1984 – 15th May 1985
More information
Akt męski powstał nieco wcześniej niż poprzednio omówione studium kobiety. Cybis stworzył tę akwarelę podmalowaną tuszem w maju 1920. To, co łączy obie prace, to wybór kadru. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku artysta przedstawił postacie od tyłu. Mężczyzna ukazany został z lewą nogą w wykroku. Opiera się on lewym ramieniem na sztaludze zamykającej wizualnie kompozycję. Malarz poświęcił sporo uwagi temu przyrządowi, realistycznie oddając jego detale i światło rozkładające się na strukturze. Sama postać o wydatnych kształtach posiada mocno zarysowaną linię pleców. Źródło światła znajduje się z prawej strony. Ciało portretowanego wymodelowane zostało z zastosowaniem mocnych kontrastów barwnych. W pracy widoczna jest także znaczna różnica pomiędzy sztywno ukazaną sztalugą, a w dość swobodny sposób oddaną postacią mężczyzny, być może modela szkicowanego na żywo bądź zapamiętanego z akademickich lekcji rysunku w Charkowie.