Art Outlet. Postwar And Contemporary (results)
20 October 2020 7 PM CET

Hammer price: 24,000 PLN
LOT number
22

Hammer price: 24,000 PLN

oil/canvas, 121 x 123 cm
signed, dated and described on the reverse: '1978 | B. KIERZKOWSKI | tyt. "OBRRAZ NR. 1." | wym. 120 x 118'
ID: 87801
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
More information
Sam fakt, że „Obraz nr 1” jest wykonany techniką olejną na płótnie, implikuje ciekawą zależność pomiędzy nim a wieloma innymi pracami Bronisława Kierzkowskiego. Artysta zasłynął bowiem jako twórca malarstwa materii, które często przybierało formę płaskorzeźby lub kolażu. Rozpoznawalność przyniosły mu na przykład gipsowe reliefy. Przekroczenie formuły tradycyjnego obrazu malowanego na płótnie niejako wpisywało się w podstawowe założenia twórczości Kierzkowskiego. „Odmienną drogą dotarł do swojej wersji strukturalizmu Kierzkowski. Nie poprowadziły go w tym kierunku praktyki malarskie, zamknięte w kręgu zaszczepionego mu przez Akademię koloryzmu, ale podejmowane równolegle z malarstwem eksperymenty z collage’em. Jeszcze w okresie studiów montowane przez niego wydzieranki grubo nawarstwiane, początkowo figuratywne (…) można dziś ocenić jako wstępny etap poprzedzający figury gipsowe” – tak opisywała tę twórczość Bożena Kowalska (Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1988, s. 110). „Obraz nr 1” jest kompozycją abstrakcyjną o zróżnicowanej fakturze, nie posiada jednak elementów stricte reliefowych. Urozmaicenie powierzchni dokonane zostało poprzez zróżnicowanie kształtów plam – naprzemiennie używanych długich pociągnięć pędzla i krótkich plamek, które wypełniają pewne części kompozycji. Tworzy to zatem quasi-reliefowy efekt jednak bez wykorzystania elementów strukturalnych, typowych dla malarstwa materii. Cała kompozycja poprzez użycie czystych i kontrastowych barw wytwarza niezwykle dekoracyjny efekt.