19th Century & Modern Art: Works on Paper (results)
16 November 2017 7 PM CET

Leon Wyczolkowski (1852 - 1936)
Church of Saint Peter and Paul in Krakow, 1924
* Bid price: 30,000 PLN
LOT number
20
Leon Wyczolkowski (1852 - 1936)
Church of Saint Peter and Paul in Krakow, 1924

* Bid price: 30,000 PLN

ink, mixed media on paper, 38,5 x 49 cm
signed and dated lower left: 'LWyczol | 924'
dedicaton by author upper right: 'p. Wilczynskiemu | w upominku | LWyczolkowski | (rysunek oryginalny)'
ID: 53522
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price up to and including PLN 100,000, 15 % of that part of the hammer price over PLN 100,000.
Provenance
  • private collection, Poland
Literature
  • Spacer po galerii malarstwa polskiego z przelomu XIX i XX wieku, ed. by K. Kurpiewska, City Museum of Wroclaw, Wroclaw 2014, p. 28, 83 (ill.)
Exhibited
  • Spacer po galerii malarstwa polskiego z przelomu XIX i XX wieku, City Museum of Wroclaw, Royal Palace, 2014-2015
More information
Dekada po zakończeniu Wielkiej Wojny stanowi wyjątkowo płodny okres w twórczości Leona Wyczółkowskiego. Osiadłszy w Krakowie, artysta wiele podróżował, a zaobserwowane motyw pejzażowe i architektoniczne stanowiły dlań zaczątek do tworzenia graficznych cykli. Odwiedzał wówczas Lublin, Kazimierz nad Wisłą, Polesie, Pomorze, także Białowieżę, Tucholę i Gościeradz. Wydane zostają zbiory "Lublin" (1918-19), "Wrażenia z Białowieży" (1922) czy "Teka jubileuszowa kościoła Panny Marii w Krakowie" (1926-27). Na polu uprawianej od przełomu wieków przez artystę litografii ma miejsce twórczy wybuch. Wyczółkowski daje się poznać jako eksperymentator, który chcąc nadać osobisty charakter formom graficznym zajmuje się autolitografią, kamieniorytem, intensywnie wykorzystuje tusz, kredę i rylec, łącząc zalety grafiki i malarstwa. Nie porzuca jednak "klasycznej" akwareli czy tuszu, o czym świadczą przedstawienia kwiatowych martwych natury czy rogalińskich dębów z lat 20. Temat architektury krakowskiego kościoła św. Piotra i Pawła Wyczółkowski podjął po raz pierwszy na początku XX stulecia. Z tego okresu pochodzi barwny pastel przedstawiający wskazaną świątynię widzianą z Wawelu (1903, Muzeum Narodowe w Krakowie). Kolejną wersję motywu stanowi litograficzna plansza z teki "Kraków" (1915). Artysta ukazał monumentalną nawę kościoła z kopułą widzianą z daleka, ponad dachami budynków. Wyczółkowski, zdaje się, posiadał predylekcję do krakowskich zabytków przeszłości, lecz wyobrażonych z kameralnej perspektywy, jakby otwartego okna. W prezentowanym rysunku tuszem temat ujął podobnie. Świątynia widziana jest z górnego pietra budynku przylegającego bezpośrednio do ulicy Grodzkiej. Głębia czarnego tuszu pozwoliła Wyczółkowskiemu dobyć malarskość wizji oraz kontrasty światłocieniowe. Własna technika natomiast, drapanie rylcem w warstwie malarskiej, uwydatniła tektonikę budowli, a także detal architektoniczny. Praca "Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie" odpowiada litograficznym wersjom tematu, które znajdują się w kolekcjach muzealnych w Polsce i pochodzą z 1924-25 roku (Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie). W prezentowanym obrazie Wyczółkowski z powodzeniem zastosował zdobycze warsztatu grafika w technice rysunkowej, zbliżając się w artystycznym wyrazie do XVIII-wiecznych fantazji architektonicznych.