19th Century & Modern Art: Works on Paper (results)
22 June 2017 7 PM CET

Hammer price: 60,000 PLN
LOT number
7

Hammer price: 60,000 PLN

gouache, tempera/cardboard, 62.9 x 49 cm
signed lower right: 'Z. STRYJENSKA'
ID: 48241
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
More information
Mitologia i folklor słowiański są naczelnymi tematami sztuki Zofii Stryjeńskiej, artystki nazywanej w międzywojniu „Księżniczką malarstwa polskiego”. Również prezentowany obraz wpisuje się w ten nurt – nie mamy tu bowiem do czynienia ze zwykłą sceną rodzajową czy zwyczajnym ogniskiem. Ukazany pejzaż i stroje bohaterów sceny są letnie, a akcja dzieje się w nocy (zza chmur przebija srebrne światło księżyca). Mamy tu niewątpliwie do czynienia z ilustracją Nocy Kupały, słowiańskiego święta związanego z przesileniem słońca. Wydaje się zresztą, że właśnie z tematem obrazu związany jest charakterystyczny kostium bohatera znajdującego się na jego pierwszym planie. Chłopiec w słomkowym kapeluszu i białej sukmanie przypomina bowiem anioła ze słynnej i wielokrotnie reprodukowanej kompozycji Stryjeńskiej „Aniołowie u Piasta” z 1932, ukazującej niby bóstwo solarne. Prezentowana kompozycja przywołuje na myśl inne „ogniska” artystki, liczne „Harnasie”, „Janosiki”, „Zabawy przy ognisku”, czy „Zaloty – rozniecania ogniska”. Wydaje się jednak, że genezy obrazu należy szukać gdzie indziej. Ciekawym kontekstem dla obrazu może być słynna kompozycja Henryka Siemiradzkiego z 1892 roku, „Noc Ivana Kupały”, w okresie międzywojennym wystawiana we Lwowskim Muzeum Sztuki (które Stryjeńska kilkakrotnie odwiedziła). Na obrazie Siemiradzkiego znajdziemy niemal analogiczne jak u Stryjeńskiej kontrasty światła i wprowadzenie w kompozycji diagonalnej linii drzewa. Rozwiązania kompozycyjne, takie jak wspomniane umieszczenie na osi obrazu rozgałęzionego drzewa, czy osadzenie sceny w odrealnionym, nocnym świetle pojawiały się często w obrazach Stryjeńskiej w latach 1930-35 („Laura i Filon”, „W łodzi”, „Ucieczka”, „Kąpiące się”) i zapewne nasz obraz pochodzi z tego właśnie czasu.