19th Century and Modern Art (results)
14 December 2017 7 PM CET

Hammer price: 60,000 PLN
LOT number
52

Hammer price: 60,000 PLN

oil on board, 58.5 x 71.5 cm
signed lower left: 'S. Eleszkiewicz'
ID: 53238
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price up to and including PLN 100,000, 15 % of that part of the hammer price over PLN 100,000.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • purchased directly from the artist
  • private collection, New York
  • private collection, Poland
Literature
  • Stanislaw Eleszkiewicz, exhibition catalogue w Lipert Gallery, Nowy Jork 1986, n.p. (il.)
Exhibited
  • Lipert Gallery, New York, May 10-June 14, 1986
More information
Doświadczenie wielokulturowości, świata pograniczy i peryferii stało się formatywnym elementem twórczości Stanisława Eleszkiewicza. Urodzony w Czutowem na Ukrainie, dorastał w Warszawie. Od 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Myrhorodzie. Ciężko raniony na froncie Wielkiej Wojny, do końca życia był kaleką. Po niej, w latach 1919-21 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie wyjechał do Neapolu, gdzie pracował jako dekorator w pracowni ceramika. Po krótkim pobycie w Rzymie wyjechał w 1923 do Paryża. Nad Sekwaną osiadł na wiele lat i stał się aktywnym współtwórcą lokalnej sceny artystycznej. Zamieszkując na Montparnassie, utrzymywał się z projektowania witraży dla Jeane’a Gaudina. W swojej sztuce podejmował tematykę rodzajową. Portretował świat ulicy, spelunek, prowincji; interesowała go rzeczywistość „niższej rangi”, która często w jego obrazach zyskiwała metafizyczny charakter. Dla dojrzałego dorobku artysty charakterystyczna jest figura konia. Umieszczał ją wielokrotnie w dziwnym otoczeniu miasta albo w zupełnie pustych przestrzeniach. Prezentowana na aukcji praca „Kowboj z koniem” stanowi jedno z ogniw tego cyklu. Eleszkiewicz stworzył swego rodzaju pastisz filmowego westernu. Przeskalowane proporcje figur, dziwaczny zdeformowany pejzaż, niemalownicza kolorystyka czynią z dzieła swoisty przykład surrealizmu, aluzyjnego malarstwa charakterystycznego dla autora.