Works on Paper: Post-War and Contemporary Art (results)
21 February 2019 7 PM CET

Roman Opalka (1931 - 2011)
The study of touch, 1958
Hammer price: 6,000 PLN
LOT number
18
Roman Opalka (1931 - 2011)
The study of touch, 1958

Hammer price: 6,000 PLN

ink on paper, 107 x 37 cm (dimensions in frame)
on the reverse the stamp: 'Fundacja Opalka', 'Dzielo to jest stworzone przez Romana Opalke' and 'Chairman Marek Pietkiewicz'
ID: 67519
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Roman Opalka, the catalogue of early works, Opalka Foundation, Warsaw 1998, p. 20, pos. 48 (ill.)
More information
"W moim malarstwie nie ma - abstrahując od cyfr, z których składają się liczby - żadnych powtórzeń. Każdy obraz jest inny". Roman Opałka Dla wielu odbiorców sztuki Romana Opałki artysta narodził się wraz z pojawieniem się pierwszych cyfr na jego płótnach, a więc w momencie powstania cyklu "Obrazów liczonych" z 1965 roku. Przyglądając się twórczości najważniejszych twórców sztuki współczesnej, łatwo jednak zapomnieć, że dorobek artystyczny to nie tylko najbardziej znane dzieła, ale także prace, które pomogły artyście wypracować pewne rozwiązania formalne czy udoskonalić pierwotne wizje. Warto wspomnieć w tym przypadku o drobniejszych realizacjach, takich jak szkice, zarysy idei, pomysłów czy studia. O pracach powstałych przed słynnymi "Obrazami liczonymi" pisał Paweł Sosnowski w "Katalogu wczesnych prac. Roman Opałka": "(...) wszystko, co wyszło spod jego ręki w okresie poprzedzającym liczenie, jest niezmiernie interesujące dla dzisiejszego widza. Dopiero teraz okazuje się, jak niebywale wszechstronnym artystą był Opałka w młodzieńczych latach. Już jego studenckie szkice ujawniają niezwykłą łatwość panowania nad warsztatem. W wielu późniejszych pracach odczytujemy fragmenty biografii artysty żyjącego w komunistycznym schemacie. Są to projekty ilustracji i okolicznościowych plakatów, rozmaite przykłady prób zarobienia jakichkolwiek pieniędzy (projekty zaproszeń, pocztówek, znaczków). Jest też wiele różnorodnych szkiców, pomysłów rzuconych na papier, rysunków wykonanych wyłącznie z pasji rysowania… Po wnikliwym przyjrzeniu się tym pracom z pewnym zaskoczeniem spostrzegamy, że właściwie we wszystkich realizacjach, nawet tych wykonanych na zlecenie instytucji wojskowych, Opałka nie poddaje się obowiązującemu kanonowi i zawsze próbuje rozwiązywać swoje własne problemy artystyczne" (Paweł Sosnowski, Katalog wczesnych prac. Roman Opałka, Warszawa 1998, s. 6).