Works on Paper - 19th Century and Modern Art (results)
3 December 2019, 7 PM CET

Stanislaw Wyspianski (1869 - 1907)
View of the Holy Cross Church in Krakow, 1896
Price: 45,000 PLN
Object LOT number
16
Stanislaw Wyspianski (1869 - 1907)
View of the Holy Cross Church in Krakow, 1896

Price: 45,000 PLN

pencil/paper, 38 x 47.5 cm (dimensions in passe-partout window)
signed and dated lower right: '23 ego Pazdziernika 1896. St. Wyspianski'
ID: 66738
Literature
  • compare: Stanislaw Wyspianski, Dawna polichromia kosciola sw. Krzyza w Krakowie, "Rocznik Krakowski" t. 1, 1898, p. 102-134
  • compare: Stanislaw Wyspianski, Sw. Krzyz, "Zycie", no 7, 1897, cover illustration
More information
„Gdy sie rozpoczynalo odnawianie kosciola sw. Krzyza, zamierzone na bardzo szeroka skale, nie mozna jeszcze bylo wiedziec, co kryje wnetrze, napozor zbiedzone i brudem zeszargane. Obrazy, drewniane oltarze i stalle niknely pod grubemi warstwami kurzu, wnetrze posepne bylo, grozne, dzikie, pajeczyn pelne czarnych i mroku. Z barokowych volut zdjete anioly zlotoskrzydle, porzucone na posadzke, poopierane po katach opustoszalego gmachu, placzace w przesadnych gestach, lamentowaly nad zamaconym spokojem; gasly w mroku czekajace. Jednego dnia o poludniu, gdy slonce jesienne padlo na sciane zeszarzala, w swietle, z pod tynku swiezo od tluczonego, zarysowaly sie na glebszym pokladzie sciany jakies litery i linie i kolory blade, wiekowe. Stojac na posadzce kosciola czytac mozna bylo wyraziscie, kolisto pisany tegi szesciowiersz humanisty. A wiec pod tynkiem kryje sie historya i pamiatki, wiec nowe malowanie niepotrzebne, wiec moze wiele jest zachowane; moze jest wszystko. – Latwa kombinacya wystarczyla, zeby tresc i rozklad przewidywanych starych malowan odgadnac i szukac za konturami, bijac mlotem w sciany, odwalac z tynku mur a odslaniac te blade kolory, te czarne linie szerokie, dalekie, smiale, wielkie, ktore wysoko ponad glowami robotnikow murarskich, wiazaly sie w zwoje draperyi, w sylwety olbrzymich figur pontyfikalnych“. ? STANISLAW WYSPIANSKI, „ZYCIE”, ROK I, 1897 Gotycki kosciol sw. Krzyza w 1896 roku zostal poddany gruntownej restauracji pod kierunkiem Tadeusza Stryjenskiego. Podmiotem odpowiedzialnym za odnowienie swiatyni byla Kasa Oszczednosci Miasta Krakowa, ktora, wedle dokumentu wlozonego do galki na wiezy kosciola, zamierzala odnowic glownie konstrukcje zewnetrzna, a, o ile starczy srodkow, rowniez wnetrze zabytku. Latem 1896 roku Karol Stryjenski oraz Zygmunt Hendel, poczatkowo kierujacy pracami nad restauracja obiektu, zaproponowali Wyspianskiemu przygotowanie projektu dekoracji malarskiej prezbiterium i nawy kosciola. Wowczas artysta rozpoczal prace nad obrysami wnetrza swiatyni. W miedzyczasie, juz na poczatku prac remontowych, odkryto renesansowe polichromie. Taki obrot spraw spowodowal, ze autor „Wesela” rozpoczal dokumentacje odkrytych freskow, rezygnujac tym samym z projektu malarskiej dekoracji wnetrza. Od pazdziernika tego samego roku Wyspianski przystapil do kopiowania polichromii na dlugich pasach papieru, zaznaczajac etapy odkrywania poszczegolnych partii. Rownoczesnie artysta, rowniez w oryginalnej skali, odrysowywal kolorowymi pastelami przedstawienia figuratywne oraz ornamentalne zachowanych polichromii. Z poczatku prac nad restauracja kosciola sw. Krzyza pochodzi prezentowany rysunek olowkiem datowany na „23 ego Pazdziernika 1896”. Opisywany rysunek prawdopodobnie byla szkicem do reprodukowanej w „Zyciu” cynkotypii z 1897 roku. Na obydwoch kompozycjach widac oplakany stan kosciola przed pracami remontowymi. Zgliszcza desek, zrujnowane ogrodzenie i odkryte mury przy fundamentach obrazuja stan kosciola sw. Krzyza u samego schylku XIX wieku. Praca utrzymana jest w realistycznej konwencji, zgodnej z realizacja zamowienia, powierzonego Wyspianskiemu przez Stryjenskiego. Rysunek wlacza sie w cykl prac poswieconych restauracji gotyckiego kosciola, bedacych w zbiorach Muzeum Uniwersytetu Jagiellonskiego Collegium Maius i jest doskonalym przykladem realizacji poswieconych historycznej pasji artysty. Przy dalszych pracach konserwatorskich Wyspianski oczekiwal, ze to jemu przypadnie rekonstrukcja polichromii, jednak Stryjenski, biorac pod uwage wygorowane oczekiwania finansowe mlodopolskiego geniusza, zatrudnil na jego miejsce Antoniego Tucha. Pelen goryczy zwierzal sie w listach do Lucjana Rydla, piszac: „Spodziewam sie, ze najbrutalniejsza rzeczywistosc przejdzie do mnie najspokojniej i ze odsuniety od wszystkiego przy Swietym Krzyzu zobacze tylko prace moja trzechmiesieczna ciezka zmarnowana, nie zuzytkowana z moja korzyscia, ale spartaczona, a siebie w braku najistotniejszych potrzeb i okradzionego” (cyt. za Listy Stanislawa Wyspianskiego do Lucjana Rydla, t. 2,cz. 1, Krakow 1979, s. 425-426). Zrealizowana prace Antoniego Tucha Wyspianski podsumowal, nie kryjac slow oburzenia, piszac: „Sw. Krzyz. Strasznie zeszpecony, okropnie zbrutalizowany, zniszczone wszystko co bylo godne szacunku i holdu, psia lapa przelizala wszystko i koci jezyk wszystko splul, ze mi sie serce kraje, dlaczego te pamiatki historyczne mialy zginac pod takim dotknieciem hanbiacem, to mna wstrzasa i wzdryga, i utopic Tucha byloby dla mnie przyjemnoscia, zabic rozkosza, zdeptac – to kiedys zrobie – ze go rozdeptam. Jego i Sryjenskiego, ale tak gruntownie, na wskros zupelnie” (cyt. za Listy Stanislawa Wyspianskiego do Lucjana Rydla, t. 2, cz. 1, Krakow 1979, s. 475). Wielce negatywna opinie artysta wystawil rowniez gronu krakowskich konserwatorow, oskarzajac ich o brak profesjonalizmu i pospiech: „Restauracye jakie sie u nas prowadza za predkie sa, za pobiezne; niemamy jeszcze dosyc ludzi, zeby z zadania wywiazac sie mogli tak izby nas przed obcymi nie potrzebowal ogarniac wstyd. Nauczylismy sie rozumiec zaledwo rzeczy kilka, nie umiemy jeszcze cenic wszystkiego porowno, co nam przeszlosc zostawila w sztuce. Ogol nie jest obowiazany wszystko wiedziec i umiec, bo ogol w danym razie poinformowany moze pojac wszystko; ale ci, ktorzy sie u nas podejmuja wykonywac prace pomnikowe i ich wykonywaniem kierowac, z podupadlosci i wiekowosci dzwignac zamierzywszy monumentu naszej historyi, nie dorosli jeszcze do zadania i w tem co robia, grube znac rece, a uszy musza miec zalepione woskiem, przezco nie slysza muzyk i harmonijnych gran, za ktoremi wlasnie dusza isc powinni” (cyt. za Stanislaw Wyspianski, „Zycie”, Rok I, 1897).

Dodaj obiekt

1
Zygmunt Landau
Dziewczyna z książką
* Bid price: 8,000 PLN
2
Elizabeth Ronget
"U wróżki"
Hammer price: 18,000 PLN
3
Kazimierz Sichulski
"Zwiędłe róże", 1922 r.
4
Stefan Norblin
Baletnica
5
Maksymilian Gierymski
"Jesień w miasteczku", 1868 r.
Hammer price: 85,000 PLN
6
"Cagnes-sur-Mer"
7
Wlodzimierz Terlikowski
Widok z Sospel, 1927 r.
Hammer price: 28,000 PLN
8
Tymon Niesiolowski
Widok Torunia, 1945 r.
9
Jan Styka
Pejzaż z południa Włoch
10
Wiktor Korecki
Potok zimą
Hammer price: 7,000 PLN
11
Julian Falat
Pejzaż zimowy z Bystrej
Hammer price: 42,000 PLN
12
Jan Chelminski
Polowanie z chartami, 1877 r.
Hammer price: 20,000 PLN
13
Jan Chelminski
Scena z polowania, 1977 r.
Hammer price: 20,000 PLN
14
Wincenty Wodzinowski
Cyganka z tamburynem, 1892 r.
15
Wlastimil Hofman
Portret mężczyzny w kapeluszu, 1923 r.
* Bid price: 17,000 PLN
16
Wesoła sanna, 1935 r.
* Bid price: 15,000 PLN
17
Wilhelm Velten
Na patrolu
* Bid price: 12,000 PLN
18
Michal Borucinski
"Hucułka", ok. 1927 r.
Hammer price: 4,000 PLN
19
Jacek Malczewski
Chłopiec
Hammer price: 16,000 PLN
20
Aleksander Gierymski
Pejzaż z rzeką
Hammer price: 62,000 PLN
21
Feliks Michal Wygrzywalski
Portret żony artysty, 1925 r.
* Bid price: 9,000 PLN
22
Wojciech Weiss
Pejzaż ze snopkami
23
Leon Wyczolkowski
Alina, ok. 1879-1881 r.
* Bid price: 260,000 PLN
24
January Suchodolski
Zachód słońca w południowych Włoszech, 1834 r.
25
Faun i bachantka
26
Iwan Trusz
Ruiny antyczne
* Bid price: 28,000 PLN
27
Wladyslaw Podkowinski
Pejzaż ze stawem, ok. 1891-92
* Bid price: 40,000 PLN
28
Antoni Michalak
Portret Hanny Mortkowiczówny, 1933 r.
* Bid price: 32,000 PLN
29
Zygmunt Sidorowicz
O zmierzchu, 1876 r.
* Bid price: 25,000 PLN
30
Wladyslaw Wankie
Bretonki nad morzem, ok. 1910-20 r.
31
Roman Antoni Breitenwald
Żydowskie miasteczko
* Bid price: 3,000 PLN
32
Wlodzimierz Los
Zaprzęg na drodze, 1882 r.
* Bid price: 44,000 PLN
33
Eugeniusz Zak
Dziewczyna w różowym kapeluszu, ok. 1917-1921
34
Zygmunt Jozef Menkes
Martwa natura z kwiatami i owocami
* Bid price: 60,000 PLN
35
Adam Setkowicz
"Konie"
36
Antoni Trzeszczkowski
Potyczka
Hammer price: 30,000 PLN
37
Zenon Kononowicz
"Kazimierz III", 1956 r.
* Bid price: 3,000 PLN
38
Jan Rubczak
Pejzaż podgórski, 1941 r.
39
Artur Kolnik
Róże w wazonie
* Bid price: 1,900 PLN
40
Wojciech Weiss
Kwiaty w wazonie
41
Grzegorz Mendoly
Wenecja
* Bid price: 7,500 PLN
42
B. Dahms
Widok Gdańska, 1855 r.
Hammer price: 18,000 PLN
43
Młoda Rzymianka
Miniatura - Portret kobiety w zawoju
44
Młoda Rzymianka
Portret mężczyzny w peruce
45
Jean Baptiste Jacques Augustin
Miniatura - portret młodej kobiety w koralach, 1815 r.
46
"Kwiat bananowca", 1954 r.
Hammer price: 10,000 PLN
47
Jakub Zucker
Wnętrze synagogi
Hammer price: 13,000 PLN
48
Elizabeth Ronget
Kompozycja
49
Adolf Milich
Martwa natura z bananami
Hammer price: 15,000 PLN
50
Alicja Halicka
Widok Paryża
51
Boleslaw Biegas
Portret mężczyzny
52
Podróż nocą
* Bid price: 28,000 PLN
53
Jerzy Kossak
Epitafium dla Wojciecha Kossaka, 1942 r.
54
Portret melancholijny
55
Rajmund Kanelba (Kanelbaum)
Chłopiec z kotem, 1938 r.
* Bid price: 22,000 PLN
56
Wiktor Korecki
Zachód słońca nad strumieniem
Hammer price: 6,000 PLN
57
Michal Gorstkin Wywiorski
"Czarny Staw"
58
Przed karczmą
59
Jerzy Kossak
Spotkanie, 1931 r.
* Bid price: 13,000 PLN
60
Lazurowe Wybrzeże, 1960 r.
61
Leopold Gottlieb
Przy stole
* Bid price: 11,000 PLN
62
Aleksander Lech Klopotowski
Widok na most w Paryżu, 1929 r. (?)
63
Michal Gorstkin Wywiorski
Czerwony dach za skałami
Hammer price: 9,000 PLN
64
Roman Bratkowski
Przedwiośnie ("Zimna woda")
65
Wiktor Korecki
Wschód słońca zimą
Hammer price: 6,500 PLN
66
Lutka Pink
Walka kogutów
67
Jakub Zucker
Kanał Grande w Wenecji, 1970 r.
Hammer price: 30,000 PLN
68
Max Band
Mały dyrygent
* Bid price: 12,000 PLN
69
Wlodzimierz Terlikowski
Kwiaty i wachlarz
70
Johann Jungblut
Zimowy wieczór
71
Auguste Henri Musin
Łodzie
72
Bronislaw Jamontt
"W lesie"
73
Jerzy Fedkowicz
Widok na Wawel i klasztor Norbertanek
74
Ludomir Slendzinski
Portret Teresy Kossowskiej, 1959 r.
75
Wincenty Wodzinowski
Wiejska dziewczyna
76
Kamila Bukowska
Młoda góralka
77
Antoni Suchanek
Morze
* Bid price: 2,800 PLN
78
Albert Wenk
Skaliste wybrzeże - Capri
Hammer price: 7,500 PLN
79
Erich Kubierschky
Pejzaż z zamkiem na wzgórzu, 1905 r.
80
Leśna dróżka
Hammer price: 5,000 PLN
81
Jozef Wodynski
Studnia przed chatą
* Bid price: 3,000 PLN
82
Feliks Michal Wygrzywalski
Rybacy ciągnący sieć
* Bid price: 13,000 PLN
83
Wiejska sielanka, 1945 r.
Hammer price: 2,500 PLN
84
Ludwik Misky
Kościół ŚŚ Piotra i Pawła w Krakowie od strony Plant, 1916 r. (?)
85
Henryk Uziemblo
"W zachodzącym słońcu"
86
Stefan Filipkiewicz
"Osobita po południu"
87
Jerzy Karszniewicz
Widok z Bieńczyc
88
Marian Mokwa
Rumia
89
Boleslaw Stawinski
Martwa natura z czajnikiem
90
Emil Krcha
"Martwa natura z owocami" ("Martwa natura II")
Hammer price: 12,000 PLN
91
Wladyslaw Wasiewicz
"Popiersie p. s. V.", 1922 r.
92
Jozef (Gracjan) Chmielinski
Popiersie Grzegorza Łopieńskiego, 1929 r.
93
Ignacio Gallo
Głowa śmiejącej się dziewczyny, 1927 r.
94
Bracia Łopieńscy
Pocałunek wiatru
* Bid price: 10,000 PLN
95
Emile Galle
96
Emile Galle
* Bid price: 3,500 PLN
97
Patrzący na słońce, 1932 r.
Hammer price: 22,000 PLN

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku