Works on Paper. 19th Century and Modern Art
1 December 2020 7 PM CET

26

Estimate: 50,000 - 70,000 PLN

watercolour, pencil/paper, 33 x 60 cm
signed on the bottom: 'Muter'
ID: 91358
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • the artist's legacy
  • Galerie Gmurzynska, Koln
  • private collection, Europe
More information
Mela Muter zapisała się na kartach historii sztuki jako artystka bezkompromisowa i niezwykle świadoma swojej pozycji. Nigdy nie podążała za modą, a zewnętrznym wpływom ulegała tylko wówczas, gdy się z nimi utożsamiała. Otoczona ludźmi żyła samotnie. W samotności też podróżowała i chłonęła obserwowaną rzeczywistość. Pozostawione przez nią dzieła świadczą o pasji i miłości, jaką żywiła do sztuki. Są one również zapisem jej artystycznej wędrówki. Na podstawie olejnych kompozycji i akwareli tworzonych na ulotnych kartach papieru możemy dziś pozwolić sobie na rekonstrukcję życiowej drogi Muter, krętej i niełatwej. Trudno jednak dzisiaj precyzyjnie odczytać zapis jej podróży. Czas zatarł niektóre ślady, odeszły w niepamięć miejsca odwzorowywane z pietyzmem przez artystkę, niektóre już może nawet nie istnieją. Nie pomaga też fakt, iż malarka rzadko kiedy datowała czy opisywała swoje prace. Wielokrotnie identyfikacja danego motywu staje się wprost niemożliwa. Wydaje się, że tak właśnie dzieje się w przypadku prezentowanego pejzażu. Ukazane na pierwszym planie łodzie i wpływający właśnie do portu kuter rybacki to jakby rozbitkowie porzuceni w odmętach niepamięci. Po prawej stronie, w tle, majaczą syntetycznie oddane sylwetki budynków. To pewnie zabudowania któregoś z portów. Jakie to miasto? Dziś już nie wiemy. Mela Muter wielokrotnie malowała i rysowała krajobrazy z portowych miejscowości. Plenery artystki obejmowały zarówno północ, jak i południe Francji. Szczególnie ukochała ona jednak sobie Lazurowe Wybrzeże. Najwięcej widoków pochodzi właśnie stamtąd. To industrialne pejzaże z Marsylii, portowe zatoki z Collioure i innych lokalizacji. Prezentowana akwarela operuje uproszczoną formą i pewnego rodzaju syntezą, ale świadczy też o bardzo osobistym podejściu autorki do barwy. Zastosowane przez Muter kolory znakomicie oddają atmosferę Południa. Niebiesko-zielone czy wręcz szmaragdowe tony kontrastują tu z naznaczonymi słońcem ugrowymi i czerwonymi refleksami.