Modern and Contemporary Sculpture
29 October 2020 7 PM CET

Jean Lambert-Rucki (1888 - 1967)
Dancing (Les danseurs), circa 1925
Estimate: 30,000 - 40,000 PLN
LOT number
14
Jean Lambert-Rucki (1888 - 1967)
Dancing (Les danseurs), circa 1925

Estimate: 30,000 - 40,000 PLN

patinated bronze, 16.3 x 4.5 x 4 cm
signed and described on the basis of: 'JR-L- 5/8'
on the base the sign: 'JDV' and the foundry's stamp: 'BRONZE D’ART. | Candide | Paris'
edition: 5/8
ID: 90538
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opinie
  • confirmation of authenticity issued by the daughter of the artist
Exhibited
  • Lambert-Rucki, Les Parisiens et les autres, Galerie J. De Vos , May June 1993
  • Lambert-Rucki , De Vos & Giraud Gallery, New York, November December, 2006
More information
Jean Lambert Rucki w latach 20. XX wieku stworzył emblematyczny dla siebie styl będący fuzją dwóch polaryzujących wobec siebie kierunków: kubizmu i art deco. W prezentowanej grupie rzeźbiarskiej artysta wykorzystał lśniącą powierzchnię brązu o czarnej patynie będącą znakiem rozpoznawalnym dla tego etapu twórczości wszechmocnego artysty. W przedstawionej grupie rzeźbiarskiej dwie postaci o obłych kształtach, z charakterystycznymi dla powojennej mody melonikami, obejmują się w tanecznym geście. W postaciach Ruckiego z tego czasu wyczuwalne jest echo ekspresji Charliego Chaplina – z jego pozami, minami i strojami. Dodać należy, że Chaplin był niekwestionowaną gwiazdą kultury popularnej doby XX-lecia międzywojennego, rozpoznawalną wszędzie tam, gdzie wyświetlane były jego filmy. Prace rzeźbiarza z tego czasu ogniskują się wokół życia tłumu, par, grup postaci, a Rucki próbuje obrazować w nich skrywane uczucia i nastroje. Odtwarza radosne chwile spotkań ludzi. Rzeźbiarskie sylwetki w „Les danseurs” złączone są u nasady. Ich ciała w górnej partii są nieco od siebie oddalone, lecz zwrócone twarzami. Rucki obrazuje w pracy tajemnicę uwodzenia, dziwny pociąg człowieka do człowieka. Owo uczucie zamyka w lapidarnych, dekoracyjnych formach współgrających z nową, dekoracyjną estetyką annees folles, szalonych lat zabawy po Wielkiej Wojnie.