Modern and Contemporary Sculpture
29 October 2020 7 PM CET

Jean Lambert-Rucki (1888 - 1967)
Rooster (Le coq), circa ok. 1952
Estimate: 26,000 - 35,000 PLN
LOT number
15
Jean Lambert-Rucki (1888 - 1967)
Rooster (Le coq), circa ok. 1952

Estimate: 26,000 - 35,000 PLN

patinated bronze, 54.5 x 28.5 x 7.2 cm (dimensions in passe-partout window)
signed on the base: 'J. Lambert-Rucki'
na podstawie znak: 'JDV', znak odlewni: 'TEP'
edycja:2/8
ID: 83090
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • private collection, Paris
Opinie
  • confirmation of authenticity issued by the daughter of the artist
Literature
  • Artur Winiarski, Jean Lambert-Rucki, Warsaw 2017, p. nlb, cat. 81 (ill.)
  • Jean Lambert-Rucki, J. De Vos, M.A Ruan, J.P Tortil, Ed. Galerie Jacques De Vos, Paris 1988, no. cat. 156,
  • Jean Lambert-Rucki: Bestiaire, Jacques De Vos, Éd. Aux Sources du XXeme siecle, Galerie Jacques De Vos,
  • Paris 2012, p. 70
Exhibited
  • Centenaire de la naissance de Jean Lambert-Rucki, Galerie Jacques De Vos, Paryż, october-november1998
  • Jean Lambert-Rucki, Galerie Titanium, Athens, Greece, may-april 1997
  • Lambert-Rucki , De Vos & Giraud Gallery, New York, november-december 2006
  • Jean Lambert-Rucki: Bestiaire, Galerie Jacques De Vos, Paris, october-november 2012
More information
„Pewien epizod, który miał miejsce pod koniec wojny, pozwolił Lambertowi-Ruckiemu wkroczyć w bardzo ciekawy i efektowny etap w późnym okresie twórczości. Otóż przechadzając się z zaprzyjaźnionym architektem, Rucki oglądał zniszczony kościół. Mimo że struktura budynku była mocno naruszona, zachowała się dzwonnica, a na niej pobłyskujący w słońcu wiatrowskaz w formie koguta. Widok koguta górującego nad ruiną wzbudził w artyście wielki zachwyt. W jednej chwili uświadomił sobie coś, co mogłoby się zdawać oczywiste. Był to jakby brakujący element w twórczości Ruckiego, który zastanawiał się nad rolą, jaką w historii zbawienia odgrywają zwierzęta – ‘nasi bracia’, jak mawiał święty Franciszek. Przez wieki kogut był symbolem chrześcijańskim, nierozerwalnie związanym z tradycją architektury sakralnej. Ten niepozorny ptak miał niezwykłą intuicję odróżniania nocy od dnia, w symbolice chrześcijańskiej odczytywaną jako odróżnianie zła od dobra. Czyż to nie on swym pianiem sprawił, że ten, na którym Chrystus miał zbudować swój Kościół, uświadomił sobie swój błąd? ‘Muszę tam wejść – szybko rzucił Lambert przyjacielowi. – Muszę go mieć!‘ - A ledwo powstrzymany od działania prowadzącego niechybnie do złamania karku, powiedział do siebie: ‘W takim razie sam sobie takiego stworzę’. I już niebawem w pracowni Lamberta-Ruckiego powstała cała ‘farma’ kogutów”.

Artur Winiarski , Jean Lambert-Rucki , Warszawa 2017, s. 186