Modern and Contemporary Sculpture
29 October 2020 7 PM CET

Oskar Zieta
The Cave (prototype), 2017
Estimate: 35,000 - 45,000 PLN
LOT number
52
Oskar Zieta
The Cave (prototype), 2017

Estimate: 35,000 - 45,000 PLN

stainless steel, FIDU, 63.5 x 40 x 29 cm
ID: 90261
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Exhibited
  • Milan Design Week (premiere), Salone del Mobile, Milan, April 2017
  • „Polscy projektanci, polskie projekty”, Gdynia City Museum, July-November 2017
  • „Expansion by Oskar Zięta”, Warsaw Home, October 2018
  • „Oskar Zięta CRYSTALS”, Szczecin Philharmonic, September 2019
  • „Laboratorium rzeźby”, Totuart Gallery, Koneser, Warsaw, July-August 2020
More information
OSKAR ZIĘTA – ARTYSTA, ARCHITEKT, WIZJONER „The Cave” to rzeźba Oskara Zięty z 2016, efekt jego eksperymentów z formą i kolorem. Rzeźba składa się z dziewięciu nakładających się na siebie elementów tworzących kalejdoskopową konstrukcję. Jej kolejne warstwy – prostokątne błyszczące tafle z nieregularnymi owalnymi otworami – przypominają wizualizacje nakładających się na siebie równoległych wymiarów rzeczywistości. Pozornie są one identyczne, ale zachodzą w nich nieznaczne, ledwie zauważalne modyfikacje, które decydują o ich ostatecznej formie i sensie. Znajdująca się w centrum rzeźby bruzda jest sumą nakładających się na siebie krzywych, które tworzą efekt przypominający organiczne struktury mineralne. Spotęgowany jest on ponadto przez gradientowe potraktowanie kolorów poszczególnych stalowych tafli przechodzących od soczystego turkusu poprzez delikatny szafir aż po głęboką zieleń. Prace Zięty to synonim futurystycznego podejścia do formy i właściwości materiału. Zimna stal w jego projektach staje się lekka, a tworzone za jej pomocą obiekty nawiązują do świata natury. Lustrzane powierzchnie jego rzeźb deformują obraz świata i zmuszają widza do przyjęcia nowej perspektywy widzenia rzeczywistości. W przypadku „The Cave” motywowi zwierciadła towarzyszy multiplikacja kształtów oraz malarskie podejście do koloru. Zięta kojarzony jest przede wszystkim ze swojej działalności w zakresie współczesnego wzornictwa, jednak nie dąży on jedynie do projektowania form. Głównym celem artysty jest synergia designu oraz technologii, która jest w stanie generować niekończące się możliwości rozwoju w różnych dziedzinach. Obszar zainteresowań artysty wydaje się niezwykle szeroki. Zięta jednocześnie jest projektantem wnętrz, kreatorem sztuki dekoracyjnej i użytkowej, architektem, rzeźbiarzem oraz organizatorem swojego biura. W 2010 założył bowiem Zieta Prozessdesign – markę i studio projektowo-inżynierskie z biurami w Zurychu i Wrocławiu. Pracując jako asystent naukowy na Wydziale Architektury ETHZ, gdzie prowadził badania poświęcone cyfrowej technologii w obróbce metali, opracował nowatorską technologię FIDU. Opiera się ona na szczelnym zespawaniu ze sobą dwóch blach, które pod wpływem ciśnienia wewnętrznego zostają zdeformowane, tworząc tym samym trzeci wymiar. Sam Zięta przyznaje: „Jesteśmy zafascynowani tym materiałem, tym jak on się formuje. Poznajemy go cały czas i jego możliwości. I to daje nam wiedzę o stabilizowaniu, formowaniu tego materiału. Pozwalamy mu na odrobinę wolności i dajemy sobie przestrzeń na kontrolowaną utratę kontroli”. Podczas procesu powstawania formy nie sposób do końca zapanować nad produkcją. Z tego powodu każda z nich jest zupełnie unikalna. Zięta bierze czynny udział w wielu wystawach zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej, między innymi: Cardi Black Box Gallery w Mediolanie podczas Salone (2011), Stilwerk Limited Editions Gallery w Hamburgu (2011), a także w licznych festiwalach designu i sztuki wzorniczej. Wiele z projektów wykonanych technologią FIDU należy traktować jako rzeźby i tak też prezentował chociażby ażurową piłkę „Football” na targach w Berlinie (2008). Z kolei na wystawie „Reflections” podczas Vienna Design Week (2001) w Wiedniu zastosował iluzje optyczne nawiązujące do sztuki optycznej. Wzory ze ścian odbijały się w wypolerowanych do jakości lustra formach w taki sposób, że widz tracił rozeznanie, co jest realne, a co złudne. Zięta realizuje też obiekty z myślą o ich funkcjonowaniu w przestrzeni miejskiej. W 2010 na dziedzińcu Victoria Albert Museum stworzył fontannę „Blow and Roll” wykonaną z 20-metrowych, nadmuchanych elementów. Prace artysty znajdują się w prestiżowych kolekcjach prywatnych oraz instytucjach publicznych takich jak: Badisches Landmuseum w Karlsruhe, Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium, Centrum Pompidou w Paryżu czy Museum of Modern Art w Nowym Jorku.