Polish Contemporary Art: The New Generation after 1989 (results)
23 June 2020 7 PM CET

Hammer price: 32,000 PLN
LOT number
3

Hammer price: 32,000 PLN

oil, polish/canvas, 200 x 140 cm
signed, dated and described on the reverse: 'PIOTR JANAS | 'untitled' | 2011'
ID: 86292
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Literature
  • Piotr Janas, ICA London, 2012, p. 24
Exhibited
  • Piotr Janas, Institute of Contemporary Arts, London, 3.07-9.09.2012
More information
„Obraz przedstawia miłosną relację miękkiej, cielesnej formy z czymś twardym i ostrym. Obie te formy wzajemnie się przenikają i współkształtują, tworząc rodzaj trudnej koegzystencji, połączonej razem w tanecznej pozie”. Piotr Janas

Obraz Piotra Janasa „Untitled” z 2011 roku był częścią indywidualnej wystawy artysty w londyńskim Institute of Contemporary Arts. Na wystawie Janas prezentował prace, na których amebiczne formy przypominały narządy, płyny ustrojowe i rożne części ciała. Kontrastowały one z twardymi, przypominającymi maszynę mechanizmami. Efekt pozornego ranienia i przebijania zmiękczały kolory nasyconego rożu lub soczystej czerwieni, zaakcentowane mocnymi i gwałtownymi pociągnięciami pędzla. Przenikanie się elementów obrazu tworzyło wrażenie głębi. Janas w swojej twórczości nawiązuje do poetyki surrealizmu, tworząc abstrakcyjne kompozycje, które łączy z fragmentami rzeczywistości. Stach Szabłowski podkreślał: „Gdyby prace Janasa nie były podpisane, można by go łatwo wziąć za zapomnianego surrealistę z lat 40., jednego z tych mrocznych wizjonerów, którzy opuścili świat rozpoznawalnych przedstawień, by zagłębić się w obszary wyobraźni”. Jakub Banasiak natomiast nadał Janasowi miano prekursora młodych polskich neosurrealistow, których określa jako „zmęczonych rzeczywistością”. (za: https://culture.pl/pl/tworca/piotr-janas). W malarstwie Janasa swoją ważną rolę odgrywa również przypadek. Efekty ściekającej farby, nieregularne kształty plam często powstają przez wylanie jej na powierzchnię płótna. Artysta opowiadał: „Ciekawy jest dla mnie moment przemiany, kiedy farba łudząco przypomina jakąś inną substancję i jak dobry aktor na scenie zamienia się w bohatera tak, że widz zapomina o tym, że jest to tylko aktor i zaczyna mu wierzyć”. Powstające w ten sposób obrazy łączą w sobie figuratywność i abstrakcję, są organicznie miękkie, a równocześnie zawierają w sobie geometryczne ostrości. Dekoracyjnie piękne ocierają się o estetykę kiczu, w tej samej chwili niepokojąc głębią znaczeń.