Polish Contemporary Art: The New Generation after 1989 (results)
23 June 2020 7 PM CET

Bartek Materka (b. 1973)
Untitled (Frog), 2004
Estimate: 20,000 - 30,000 PLN
LOT number
15
Bartek Materka (b. 1973)
Untitled (Frog), 2004

Estimate: 20,000 - 30,000 PLN

oil/canvas, 100 x 150 cm
signed and dated on the reverse: 'BARTEK MATERKA | 2004'
on the reverse the sticker of Krinzinger Gallery
ID: 83219
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Literature
  • Revenge on Realism, a catalog of exhibiton, Vienna 2005, ss. 13, 21 (il.)
Exhibited
  • „Revenge on Realism the fictitious moment in current Polish art”, Krinzinger Projekte, Vienna, 04.03-23.04.2005
More information
„Bartek Materka obrazów nie znajduje, tylko ich poszukuje. Wybiera te, które wymagają malarskiej operacji, bo na przykład zawierają w sobie jakieś stłumienie lub skrywają coś intrygującego”.

Maria Anna Potocka

Malarstwo Bartka Materki oscyluje wokół zagadnień związanych z postrzeganiem rzeczywistości, a także zaburzeń z nią związanych oraz współczesnych metod generowaniu obrazu. Artysta porusza kwestię obrazów cyfrowych, telewizyjnych oraz technologii optycznych i ich stosunku do rzeczywistości. O obrazach malarza mówi się, że przedstawiają rożne sceny w zależność od bliskości oglądania – często co innego można dostrzec z bliska, a co innego z daleka. Materiałem, który jest dla niego bezpośrednią inspiracją, są wykonane przez niego fotografie – dlatego często przedstawia za pomocą farby uszczerbki, przesunięcia, błędy drukarskie czy charakterystyczne dla fotografii rozwarstwienie kolorów. Materka podejmuje na pozór błahą tematykę, a składają się na nią obrazy z codzienności oraz otoczenia. Z tego powodu częstymi bohaterami płócien jest żona artysty, Joanna, oraz syn Tytus. Nieraz za pomocą wspomnianych „niedociągnięć”, zainspirowanych fotografiami, artysta w metaforyczny sposób komentuje przedstawione skrawki rzeczywistości. Przykładem takiej pracy był portret syna artysty, Tytusa, leżącego na plaży, który przecina pęknięcie. Artysta w symboliczny sposób odniósł się w tej pracy do trudnej sytuacji rodzinnej. Kolejnym tematem zainteresowań artysty są takie deformacje wynikające z zaburzeń neurologicznych czy też sceny widziane przez osoby z rożnego rodzajami zaburzeniami wzrokowymi.