Polish Contemporary Art: The New Generation after 1989 (results)
23 June 2020 7 PM CET

Slavs & Tatars (founded: 2006)
Kitab Kebab (Homo Divisus) , 2013
Estimate: 35,000 - 50,000 PLN
LOT number
9
Slavs & Tatars (founded: 2006)
Kitab Kebab (Homo Divisus) , 2013

Estimate: 35,000 - 50,000 PLN

assemblage, 50 x 50 x 50 cm
ID: 86265
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Provenance
  • Raster Gallery, Warsaw
  • private collection, Poland
Opinie
  • the certificate of authenticity attached to the object
More information
„Często równolegle badamy rzeczy, które na pierwszy rzut oka w ogóle się ze sobą nie łączą”. Slavs and Tatars

Kolektyw Slavs and Tatars powstał w 2006 roku. W jego skład wchodzą głownie anonimowi artyści, działający pod nieformalnym przewodnictwem Payama Sharifi oraz Kasi Korczak. Często powtarzany slogan grupy: „na wschód od byłego Muru Berlińskiego i na zachód od Wielkiego Muru Chińskiego” określa główny zakres ich zainteresowań artystycznych. Slavs and Tatars działają bowiem w obszarze Eurazji, łącząc w swojej twórczości elementy z na pozór odległych sobie światów. Karol Sienkiewicz pisał o nich: „Ci artyści najpierw prowadzą badania na pograniczu wielu kultur, a dopiero potem tworzą wykalkulowane w każdym calu obiekty” (cyt. za: Karol Sienkiewicz, Slavs and Tatars w warszawskim CSW. Wystawa słynnej międzynarodowej grupy to bunt czy eskapizm? („Gazeta Wyborcza”, 18.12.2016). Wszystkie działania kolektywu – od instalacji i rzeźb do wykładów i publikacji, poprzedzone są dogłębną kwerendą. Działając interdyscyplinarnie, w wielu rożnych obszarach, artyści znajdują nieoczywiste połączenia i często ubierają je w satyryczną formę. Jednym z najważniejszych obszarów badań Slavs and Tatars jest język, który twórcy eksplorują na wielu polach. Jest on „nośnikiem humoru, zamętu i nieoczekiwanych znaczeń”. Język to również pole do badań pod kątem polityki oraz jej historii. W wielu wystawach kolektywu to to medium odgrywa kluczową rolę. Prezentowana praca jest instalacją z serii „Kebabów” tworzonych przez kolektyw i również porusza ten chętnie badany obszar. Instalacja składa się z zestawu książek nadzianych na tradycyjny rożen. W każdym przypadku zestaw lektur jest inny – i starannie wyselekcjonowany przez Slavs and Tatars. W prezentowanej pracy przegląd otwiera „Homo divisus” Konrada Fiałkowskiego. Książka opowiada historię człowieka, który uległ wypadkowi samochodowemu i po wielu latach spędzonych w hibernacji powraca do życia. Autor opisuje jego życie wewnętrzne, pokazując moralne rozterki. Zestaw książek wybrany przez grupę to niejako przekrój przez dziedziny i narracje wiedzy. Przekrój został wskazany dość dosłownie, poprzez brutalne przebicie metalowym przyrządem. Jednocześnie zestaw sugeruje fizyczne aspekty wynikające z obcowania z lekturą oraz zdobywaniem wiedzy. Slavs and Tatars są rozproszeni po całym globie, pracują z wielu rożnych miejsc. Jak widać, ich celem jest „wskrzeszenie kultury Eurazji”. Zespół szybko zdobył sławę i uznanie w świecie artystycznym, wystawiali już w największych instytucjach (między innymi w nowojorskim MoMA, wiedeńskim Pałacu Secesji czy Tate Modern w Nowym Jorku). Jednym z ostatnich głośnych wydarzeń był udział Biennale w Wenecji, gdzie artyści zaprezentowali się w Pawilonie Centralnym.