Old Masters, 19th Century and Modern Art (results)
12 December 2019, 7 PM CET

Unknown Studio, Cracow (16th Century)
Madonna with Child and bunch of grapes, circa 1520-40
Hammer price: 65,000 PLN
Object LOT number
20
Unknown Studio, Cracow (16th Century)
Madonna with Child and bunch of grapes, circa 1520-40

Hammer price: 65,000 PLN

egg tempera, petal gilding on panel, 38.2 x 27 cm
inscribed on the reverse: 'Biegli w sztuce | utrzymuja, ze ma- | lowidlo to jest | bardzo stare i po- | chodzi z XIIIgo wie- | ku. | Zembocin d. 12 Wrzesn | 1888 r. | X. St. Podolski | pleban C.S.P.T. (last two letters hard legible)'; dimensions of the frame: 48,3 x 37,3 cm
ID: 79764
Taxes and fees
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Provenance
  • auction house Rempex, March 2012
  • private collection, Poland
Literature
  • Angelika Bogdanowicz, Kazimierz Kuczman, Konserwacja poznogotyckiego obrazu, „Mowia wieki" 2011, no. 7-8, p. 41-44
More information
Obiekt stanowi wypadkową wielu tendencji obecnych w malarstwie małopolskim I połowy XVI wieku. Odciśnięty w zaprawie kredowo-klejowej wzór dekoracyjnej kraty jest odwołaniem do późnośredniowiecznej idei „hortus conclusus” (ogrodu zamkniętego), w którego obrębie przebywa Maria z synem. Przestrzeń tworzy również metaforę jej niepokalanego poczęcia. Dodatkowo za pomocą puncy zaznaczono punktowo glorię promienistą/koronę w zarysie nimbu Madonny. Zastosowanie tradycyjnego, całościowego złocenia tła niekoniecznie stanowić musi o stylowym zapóźnieniu „prowincji”; zabieg ten stosowały szeroko m.in. warsztaty flamandzkie celem podkreślenia wolumenu portretowanych postaci, przybliżenia ich odbiorcy. „Urealnieniu” służy również zwrot figur w trzech czwartych oraz ich plastyczne kształtowanie. Ciekawym zabiegiem jest rzadkie w sztuce tego regionu rozwinięcie motywu „Eleusy”, w którym to wariancie Maria nie tuli swojego policzka do twarzy syna, lecz pozwala, by to on ujął jej podbródek w dłoń. To rzadkie rozwiązanie występowało m.in. w XIV-wiecznej paryskiej rzeźbie w kości słoniowej oraz – co istotniejsze – w warsztacie Roberta Campina, a później w XVI-wiecznym malarstwie niderlandzkim (Adriaen Isenbrant, Bernard van Orley). Intymny motyw można interpretować jako powiązanie osoby Madonny z ideą „Ecclesia” (Kościół), która z kolei jest Oblubienicą Chrystusa z „Pieśni nad Pieśniami”. Trzymane przez Marię winne grono budzi z kolei skojarzenia z eucharystyczną ofiarą jej syna: zabieg ten był nad wyraz często stosowany w późnośredniowiecznej i renesansowej sztuce. Stał się nieodłącznym elementem przedstawień Marii z Dzieciątkiem szczególnie w realizacjach Lucasa Cranacha Starszego. Cechy morfologiczne obiektu – typy fizjonomiczne, przezroczysta szata Jezusa, upozowanie postaci – wskazują na zależność od stylistyki wypracowanej właśnie przez Cranacha („Maria mit dem Kind und der Weintraube“, około 1525, Alte Pinakothek, Monachium). Maniera ta przodowała pod względem popularności m.in. w malarstwie małopolskim i śląskim I połowy wieku XVI. Trudno określić, w jaki sposób artysta krakowski zetknął się z tą konwencją stylową: czy znał tę twórczość bezpośrednio, za pośrednictwem importów (np. warsztatowa „Madonna z Dzieciątkiem”, lata 30. XVI wieku, Bazylika Bożego Ciała, Kraków) bądź miejscowych naśladownictw i wariacji („Matka Boska z Dzieciątkiem oraz św. Mikołajem i Stanisławem. Retabulum ołtarzowe z Maniów”, ok. 1540, Muzeum Narodowe, Kraków). Dotychczas obiekt kojarzono głównie z nieco wcześniejszymi pracami Mistrza Jerzego („Zwiastowanie”, 1517; „Św. Anna Samotrzeć”, 1519, Muzeum Narodowe Kraków); powiązanie z odmienną stylistyką jest jednak zasadne również z uwagi na dokonania tzw. szkoły naddunajskiej. Wyrafinowany układ dłoni Marii, schemat fałdowania szat oraz sposób stylizacji poszczególnych partii za pomocą jaśniejszego, „rozedrganego” obrysu sugeruje obycie autora krakowskiej kompozycji z tą właśnie estetyką (warto zwrócić uwagę również na realizacje rzeźbiarskie, np. „Madonna mit Kind”, ok. 1510-1520, dom aukcyjny Hampel, Monachium, grudzień 2017). Łączenie relatywnie nowych tendencji z ugruntowanymi ujęciami tematu („Madonna z Dzieciątkiem i jabłkiem”, ok. 1510, Bazylika Bożego Ciała, Kraków) nie powinno dziwić z racji stołeczności miasta i krzyżujących się w jego obrębie lokalnych i obcych tendencji; przykładem tych ostatnich mogą być dzieła Hansa von Kulmbacha i rozbudowana sieć kontaktów z południowymi Niemcami. Dzieło z uwagi na niewielkie rozmiary służyć musiało prywatnej dewocji w obrębie klasztoru bądź zamożnego domu mieszczańskiego. Funkcja ta spełniała się poprzez bliskie obcowanie w sensie fizycznym (dokładne oglądanie oraz dotykanie powierzchni), które to z kolei ułatwiało odbiór duchowy – celem była medytacja nad sensem wcielenia i rolą Marii jako współodkupicielki. Oryginalna rama nie nosi śladów po bocznych zawiasach, w związku z czym tablica ta nie stanowiła nigdy części większej całości; mogła być przeznaczona do przechowywania w kasecie lub – co bardziej prawdopodobne – swobodnie zdejmowana ze ściany i manipulowania w dłoniach. Nie można wykluczyć także jej „podróżnego” przeznaczenia.

Dodaj obiekt

1
Alfons Karpinski
Market in Krakow, 1907
Price: 43,100 PLN
2
Jean Lambert-Rucki
Cubist compostion with personages, 1925
Price: 70,800 PLN
3
Henryk Szczyglinski
Farm in Bronowice, circa 1905-07
Hammer price: 38,000 PLN
4
Jacek Malczewski
Portrait of Karol Potkanski, 1906
Hammer price: 330,000 PLN
5
Jan Zamoyski
"Expatriates 1915" ("Fire victims"), 1925-1929
Hammer price: 320,000 PLN
6
Aleksander Gierymski
Piazza del Popolo in Rome, study ("Pincio Roma"), 1899
Price: 139,000 PLN
7
Mela Muter / Maria Melania Mutermilch
Street in Paris
Hammer price: 220,000 PLN
8
Wladyslaw Czachorski
Ladies with jewels, 1890s
Hammer price: 1,800,000 PLN
9
Feliks Peczarski
"Profiteers", 1844
Hammer price: 85,000 PLN
10
Wandalin Strzalecki
"Polish Wedding", 1881
Hammer price: 190,000 PLN
11
Maurycy Gottlieb
Self-portrait in Polish nobleman's dress, 1874
Hammer price: 2,650,000 PLN
12
Feliks Michal Wygrzywalski
Charon's boat, 1917
Hammer price: 26,000 PLN
13
Jan Matejko
"Torso of male figure", 1859
Hammer price: 230,000 PLN
14
Jan Czeslaw Moniuszko
Revelry in tavern, 1900
Hammer price: 60,000 PLN
15
Henryk Hayden
Landscape with estuary, 1912
Hammer price: 340,000 PLN
16
Henryk Hayden
Still life with vase of flowers, 1915
Hammer price: 90,000 PLN
17
Wlodzimierz Terlikowski
Still life with fruit and flower bouquet, 1918
Hammer price: 60,000 PLN
18
Henryk Siemiradzki
Study of three people against the landscape, circa 1874
Price: 108,000 PLN
19
Jules Breton
Young woman praying in church, 1854
Price: 173,000 PLN
20
Marcello Bacciarelli and studio
Portrait of King Stanislaw August Poniatowski in coronation robes
Hammer price: 500,000 PLN
21
Jozef Pankiewicz
View from olive grove on Couronne de Charlemange in Cassis, 1928
Hammer price: 140,000 PLN
22
Kazimierz Sichulski
Spring melt, 1904
Price: 30,000 PLN
23
Jacek Malczewski
Old man and muses, 1900
Price: 225,000 PLN
24
Jozef Mehoffer
"Dusk in orchard", 1909
Price: 231,000 PLN
25
Stanislaw Maslowski
View on Grzybowski Square in Warsaw ("Construction of All Saints Church"), before 1892
Hammer price: 85,000 PLN
26
Wlodzimierz Terlikowski
Masks, 1920
Hammer price: 100,000 PLN
27
Mojzesz Kisling
Seated girl
Hammer price: 300,000 PLN
28
Olga Boznanska
Still life with pink and white roses, 1918
Hammer price: 160,000 PLN
29
Jozef Mehoffer
Flower garden, circa 1930
Price: 250,000 PLN
30
Jozef Brandt
Procession with the spoils - Return from Vienna, circa 1883-84
Hammer price: 2,000,000 PLN
31
Roman Kramsztyk
Little village against the mountains - southern landscape, circa 1914
Hammer price: 190,000 PLN
32
Stanislaw Julianowicz Zukowski
Forest lane in winter, 1928
Price: 154,000 PLN
33
Wilhelm Kotarbinski
Venetian serenade, 1881
Hammer price: 2,000,000 PLN
34
Jozef Brandt
Fair in the region of Krakow ("Return from the fair in Opoczynskie region"), 1868
Hammer price: 2,000,000 PLN
35
Olga Boznanska
Portrait of Mr Beyley, przed 1921
Price: 173,000 PLN
36
Wlastimil Hofman
Nativity, 1913
Hammer price: 45,000 PLN
37
Mela Muter / Maria Melania Mutermilch
“Avignon” (View on Fort Saint-André in Villeneuve-les-Avignon), 1940
Price: 271,000 PLN
38
Jankiel Adler
Boy with airplane (Child with catapult), circa 1932
Price: 550,000 PLN
39
Jakub Zucker
Carousel
Hammer price: 9,000 PLN
40
Unknown Studio, Cracow (16th Century)
Madonna with Child and bunch of grapes, circa 1520-40
Hammer price: 65,000 PLN
41
Zdzislaw Jan Konopacki
Waiting for the ferry, 1881
Hammer price: 80,000 PLN
42
Boleslaw Cybis
"Goshawks", 1932-35
Hammer price: 800,000 PLN
43
Eugeniusz Zak
"Boy in green waistcoat", 1919
Hammer price: 750,000 PLN
44
Zygmunt Jozef Menkes
Still life with banjo
Hammer price: 95,000 PLN
45
Roman Kramsztyk
Still life with violin, circa 1920-24
Hammer price: 250,000 PLN
46
Wlodzimierz Los
Insurgent patrol, 1883
Price: 103,000 PLN
47
Szymon Mondzain
Fountain in Saint Paul de Vence, 1923
Hammer price: 24,000 PLN
48
Jozef Ryszkiewicz
In the front of tavern, 1880
Price: 59,000 PLN
49
Henryk Hayden
Still life with carafe, 1920
Price: 620,000 PLN
50
Michal Gorstkin Wywiorski
Breton seashore, 1886
Hammer price: 90,000 PLN
51
Eugeniusz Zak
Landscape from southern France, circa 1921
Hammer price: 140,000 PLN
52
Tadeusz Makowski
Little family ("La petite famille"), 1929
Hammer price: 300,000 PLN
53
Boleslaw Biegas
"Voltaire", from the series "Famous people", 1928-29
Hammer price: 20,000 PLN
54
Mojzesz Kisling
Reclining nude on the red sheet, 1929
Hammer price: 1,100,000 PLN
55
Wladyslaw Podkowinski
Countryside II, circa 1890-91
Price: 460,000 PLN
56
Jan Stanislawski
St Mark's Basilica in Venice, 1899 (?)
Hammer price: 90,000 PLN
57
Julian Falat
Elk hunt, 1914
Hammer price: 100,000 PLN

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku